Min första H-Alpha bild!

Bilder från galleriet
Starsoft

Re: Min första H-Alpha bild!

Post by Starsoft »

Finns många intressanta frågor här, jag nöjer mig just nu med Timos fundering om binnig eller inte med färgsensor för det har jag undersökt alldeles nyligen.

Om man binnar 2x2 redan inne på sensorn med en färgsensor så att färginformationen försvinner, så får genom att man summerar 2 gröna, en blå och en röd pixel som resultat en svartvit bild som har 1/4 så många pixlar.

Genom att det är två gröna kanaler per 2x2 pixlar så kommer den svartvita bilden att domineras av bidrag i grönt vilket normalt saknar betydelse. Fördelen med binnig på sensorn ar att när man sedan läser ut den binnade pixeln ur kameran så får man bara ett utläsningsbrus per resulterande pixel.

Om man utanför bildsensorn i någon mjukvara i kameran elleri en PC binnar färgbilden 2x2 för att skapa en luminansbild så kommer den resulterande s/v bilden att ha 4 utläsningsbrus per pixel vilket kan vara sämre. Om den här ökningen av bruset har någon betydelse beror på om bilden domineras av ljusbrus från himlen som den ska, i så fall spelar det extra utläsningsbruset genererat av kameran ingen roll, och bilderna blir identiska. Bilderna kan bli identiska så när som på ett vanligt problem med att binna 2x2 internt på bildsensorn som man inte hör talas om så ofta, det är att utläsningregistren på sensorn oftast inte kan hantera fyra pixlars summerade laddning utan utläsningregistren blir mättade när fyra pixlar läses i i ett register med kraftigt försämrad dynamik (ökat brus) i bilden som följd.

Jag vill därför tro att om man har en kamera med rimligt lågt utläsningsbrus och inte tar bilder med alltför kort exponeringstid så lönar det sig inte att hålla på med 2x2 binnning, resultatet blir bättre att binna i någon lämplig prgramvara efteråt. Dessutom slipper man ta dubbla uppsättningar kalibreringsbilder :D Många välända astrofotografer använder "alltid" binning men dom har nog också kameror med bildsensorer som har extra stora utläsningsregister för att hantera binningen på ett bra sätt.

Jag hoppas i alla fall att Micke gör som han lovat? och gör ett test mellan en s/v och en färgkamera vid samma tillfälle, samma filter och med samma optik, jag skulle tycka att det vore ett höginteressant prov värt minst tre guldstjärnor.

Här finns en länk till data på Sonys bildsensor som sitter i H9C kameran http://www.sony.co.jp/~semicon/english/ ... 805284.pdf här kan man jämföra hur mikro-färgfiltren på bildsensorn fungerar med de som Timo länkade in, filterkurvorna finns på sidan 9 i pdf dokumentet.
Alla har vi ju lärt oss den gamla ramsan ROGBBIV rött, orange ,grön osv
:?:

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Bengt,
det måste väl bero på vilket filter som sitter över varje pixel i de kamerorna. Har inte kollat efter diagram som visar färg CCD filtrets våglängdsområden. Men det borde väl finnas redovisat någonstans. Sen är det säkert olika för SBIG och Sony.

Micke, pixlarna är inte delade i 4 delar utan varje pixel kör sin "färg". Men däremot gör man ett "block" av 4 pixlar när man binnar 2x2 och ett "block" av 9 pixlar vid 3x3.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Timo

Post by Timo »

Anders, ser att det är stor skillnad på responsen mellan det röda och de blå på Sony sensorn ! Borde vara en nackdel då man normalt inte kompenserar detta.
Vidare flyter filtren in i varandra mer än "normala" tilläggsfilter även om de gör det på en låg responsnivå.

"Om man binnar 2x2 redan inne på sensorn med en färgsensor så att färginformationen försvinner, så får genom att man summerar 2 gröna, en blå och en röd pixel som resultat en svartvit bild som har 1/4 så många pixlar"
Denna bild borde också ha sämre detaljrikedom än monokamerans som ju är 1x1 ? (luminans)
Timo
Bengt

Post by Bengt »

Kul lärorik tråd.
Hur är det med ir cut filter då ihop med en färg ccd ? Behövs det egentligen ett sådant filter på en färg ccd eller hur fungerar det ? Många av oss som kör filtersnurra använder ju ett sådant för att få skarpare bild och kanske även för att slippa fokusera om så mycket mellan färg (främst röd och grön) och lum?

Ir cut ligger ju redan på tex astronomiks färg filterset.

Är det något vi inte kan reda ut kan vi alltid passa på att fråga några av gästerna på TS träff 25 april då ju Ian King och Nik
Szymanek kommer dyka upp . De lär vara väldigt kunniga. Fler som ska dit ?

Bengt
Terje

Post by Terje »

När jag tittar på ljuskurvorna i specen så ser det ut som att IR block behövs, dock så går inte diagramet ut så långt men det ser ut som att rött fortsätte ut i ir samt att grönt ökar i känslighet ut i rött/ir. Dessutom tycker jag att genomsläppligheten i blått är bedrövlig samt att överlappet mellan färgerna är lite väl stort.
Bengt

Post by Bengt »

Angående din kommentar Terje om hur chippet funkar i blå kanal.
Det man mest slår sig av är hur ett foto med ett oIII filter skulle funka. Det blir en riktigt stört dal precis i det området mellan blå och grön på denna typ av färg ccd( [OIII] 500.7nm).
Hur får man in den bilddatan. Ska man då slå ihop grön och blå för att hämta det lilla data man får in i OIII?

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Bengt:

När du tar en bild med ett OIII filter så samlar du ändå in betydligt mera ljus än med ett Ha filter. Detta genom att du har tre pixlar av fyra som samlar ljus, även om de gröna och blå var för sig har ett sämre värde än den röda då man använder ett Ha filter så blir ändå summan större än för den enda röda pixeln tillsammans med ett Ha filter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje

Post by Terje »

Jag tycker att man tydligt kan se fördelen med monokamera med filter jämfört med färgkamera när man jämför baaderfiltren med de "inbyggda" filtren i kameran.
överlappet mellan grön och blåfiltren ligger strategiskt så att man får maximalt med signal från OIII i bägge kanalerna, medans dippen mellan grön och röd är strategiskt placerad med huvudlinjen från en natriumlampa mitt i!
Timo

Post by Timo »

Terje,

Baader har tydligen tänkt till ordentligt innan de tillverkade dessa filter !
Och visst, som Anders säger så blir summan av signalen större med en hopslagning av blått och grönt versus enbart det röda.
Timo