Om man binnar 2x2 redan inne på sensorn med en färgsensor så att färginformationen försvinner, så får genom att man summerar 2 gröna, en blå och en röd pixel som resultat en svartvit bild som har 1/4 så många pixlar.
Genom att det är två gröna kanaler per 2x2 pixlar så kommer den svartvita bilden att domineras av bidrag i grönt vilket normalt saknar betydelse. Fördelen med binnig på sensorn ar att när man sedan läser ut den binnade pixeln ur kameran så får man bara ett utläsningsbrus per resulterande pixel.
Om man utanför bildsensorn i någon mjukvara i kameran elleri en PC binnar färgbilden 2x2 för att skapa en luminansbild så kommer den resulterande s/v bilden att ha 4 utläsningsbrus per pixel vilket kan vara sämre. Om den här ökningen av bruset har någon betydelse beror på om bilden domineras av ljusbrus från himlen som den ska, i så fall spelar det extra utläsningsbruset genererat av kameran ingen roll, och bilderna blir identiska. Bilderna kan bli identiska så när som på ett vanligt problem med att binna 2x2 internt på bildsensorn som man inte hör talas om så ofta, det är att utläsningregistren på sensorn oftast inte kan hantera fyra pixlars summerade laddning utan utläsningregistren blir mättade när fyra pixlar läses i i ett register med kraftigt försämrad dynamik (ökat brus) i bilden som följd.
Jag vill därför tro att om man har en kamera med rimligt lågt utläsningsbrus och inte tar bilder med alltför kort exponeringstid så lönar det sig inte att hålla på med 2x2 binnning, resultatet blir bättre att binna i någon lämplig prgramvara efteråt. Dessutom slipper man ta dubbla uppsättningar kalibreringsbilder

Jag hoppas i alla fall att Micke gör som han lovat? och gör ett test mellan en s/v och en färgkamera vid samma tillfälle, samma filter och med samma optik, jag skulle tycka att det vore ett höginteressant prov värt minst tre guldstjärnor.
Här finns en länk till data på Sonys bildsensor som sitter i H9C kameran http://www.sony.co.jp/~semicon/english/ ... 805284.pdf här kan man jämföra hur mikro-färgfiltren på bildsensorn fungerar med de som Timo länkade in, filterkurvorna finns på sidan 9 i pdf dokumentet.
Alla har vi ju lärt oss den gamla ramsan ROGBBIV rött, orange ,grön osv

Anders