NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Lazze

Re: NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för alla kommentarer!

Lars: Jag har monterat en R&P-fokuserare mellan tub och reducerare så jag tror jag hamnar på 2,8-3,0 m brännvidd och fast jag har en riktigt bra montering utan backlash (Paramount MX) så fick jag kassera nånstans mellan 1/4 och 1/3 av bilderna jag tog för att de inte klarade kvalitetskontrollen. Blått var nog det jag fick kasta mest av så den kanalen fick jag boosta lite extra men som tur är räddas läget också av att nebulosan är så blå i sig.
På objekt över 50-55° deklination kan jag ofta köra 3-minuter utan guidning men jag använder ändå oftast Starlight Xpress OAG och en Loadstar kamera. I och med att den tunga spegeln rör sig lite ibland så går det inte att köra guidelöst långa tider.

Martin: Den modul jag använder för dekonvolution i PS köpte jag från http://astraimage.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag använder i stort sett bara maximum entropy och helst i små steg. Lätt hänt att man blir fartblind vilket jag kanske blev den här gången...

Och så plockade jag fram Timos artikel i PopAst. Det verkar som jag i och med detta betat av den enda planetariska nebulosan i Giraffen.

/Lasse
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

En annan planetarisk nebulosa i Camelopardalis är Citronskivan:

http://annesastronomynews.com/photo-gal ... a-ic-3568/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ostron och citron passar kanske bra ihop?

Mvh
Hans Bengtsson
hbar

Post by hbar »

IC 3568 med knappt 15" diameter är inte lätt att plocka fram några detaljer från men med de fina strukturerna Lars fått fram ur NGC 1501 så kanske han kan få fram något även på denna. Starlight Xpress OAG är också min räddning speciellt då min tub sitter på en Meade gaffel montering med glapp över allt.

/Håkan
Katarina H

Post by Katarina H »

Fin bild. Och man ska inte underskatta hur bra det blir om man har med ett bra objekts-namn på svenska i rubriken. Ostronet och citronskivan lär man ju aldrig glömma att de finns i giraffen efter att ha läst den här tråden :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Lazze

Post by Lazze »

Ja den verkar så liten att jag misstänker att den inte höll minimåttet när Timo karterade och den ser onekligen fotogenisk ut men tyvärr är jag blind så nära polstjärnan pga takåsen så den får jag nog passa.
Och citroner är väl ett måste om man ska lyckas få i sig ett ostron :D

/Lasse
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

"Ostronet och Citronskivan i Giraffen" är en artikel som borde skrivas i Telescopium, om inte annat för artikelnamnets skull. Minst i klass med:

http://adsabs.harvard.edu/abs/1975ATi.....8..108S" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula

Post by timokarhula »

Lazze wrote:Ja den verkar så liten att jag misstänker att den inte höll minimåttet när Timo karterade och den ser onekligen fotogenisk ut men tyvärr är jag blind så nära polstjärnan pga takåsen så den får jag nog passa.
Och citroner är väl ett måste om man ska lyckas få i sig ett ostron :D

/Lasse
Lars Z hade fångat den enda NGC-planetären och Hans B nämner den enda IC-planetären inom Camelopardalis gränser. Sedan finns det "anonyma" planetärer (ej upptagna i NGC/IC) i Cam. IC3568 är faktiskt den nordligaste planetariska nebulosan man känner till, deklination +82º34'. Peter Nilson gjorde en tabbe här när han betecknade objektet som UGC7731. Av någon anledning trodde han att IC3568 är en galax? Detta märkte jag när jag obsade planetären den fantastiskt transparenta natten den 17-18 oktober 1993 och noterade galaxklassifikationen i MOL (den massivaste DS-volymen i min bokhylla)

/Timo K