NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Lazze

NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1501 Ostronet
Exponering: LRGB = 120/66/78/62 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Jag håller på att beta av de sista bilderna från förra säsongen och här är en av dom.
NGC1501 eller Ostronnebulosan är en planetarisk nebulosa ca 5000 ly bort i Giraffen. Centralstjärnan är "pärlan" i det glödande skalet, därav smeknamnet.
Nebulosan är bara 0,9' stor så jag har skalat upp bilden 40 % eftersom den skulle bli alldeles för pyttig annars.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Post by Hans Bengtsson »

Roligt att se en bild på en nebulosa som heter (nästan) samma som forumet!

Mvh
Hans Bengtsson
Björn

Post by Björn »

:D Väldigt fyndigt, Hans!
Och kul bild :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F

Post by Martin F »

En riktigt häftig bild på ett sällan skådat objekt (för min del)! Det enda som stör mitt öga (och då är jag petig) är att nebulosan förefaller skarpare än omgivande stjärnor. Får inte riktigt ihop det i mitt huvud :)
ragge

Post by ragge »

Fantastiskt bra bild, speciellt med tanke på hur litet motivet är.
Väldigt fina stjärnor också.

Ragnar
Lazze

Post by Lazze »

Hans, med ett litet namnbyte kanske vi kan få ett helt annat klientel på det här forumet :D . Ostronets dag brukar gå av en tidig helgdag i september i Grebbestad om jag minns rätt (är faktiskt där ibland).

Martin, dekonvolution på nebulosan är svaret. Och jag noterade samma sak när jag tog fram bilden men valde ändå att presentera den så här.
Grejen är att jag försöker alltid ta fram så mycket det går av strukturer i objekten som grunddata tillåter, men jag vill helst inte skärpa stjärnorna för där tycker jag bättre om den naturliga looken än när de blir ringformade punkter som de lätt kan bli om man skärper för mycket.

Och tack för kommentarerna Björn och Ragnar!

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Snygg bild med bra wow-effekt tycker jag!
Jag tycker att du tänker rätt när du skärper objektet men inte bakgrunden, men det är givetvis en smaksak och det finns säkert många tyckanden om detta.
Kul att se dina bilder, Lasse. Det blir alltid intressanta objekt och du får till det väldigt bra trots långa fokallängder.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Martin F

Re: RE: Re: NGC1501 Ostronet - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Lazze wrote:Hans, med ett litet namnbyte kanske vi kan få ett helt annat klientel på det här forumet :D . Ostronets dag brukar gå av en tidig helgdag i september i Grebbestad om jag minns rätt (är faktiskt där ibland).

Martin, dekonvolution på nebulosan är svaret. Och jag noterade samma sak när jag tog fram bilden men valde ändå att presentera den så här.
Grejen är att jag försöker alltid ta fram så mycket det går av strukturer i objekten som grunddata tillåter, men jag vill helst inte skärpa stjärnorna för där tycker jag bättre om den naturliga looken än när de blir ringformade punkter som de lätt kan bli om man skärper för mycket.

Och tack för kommentarerna Björn och Ragnar!

/Lasse
Tack för svaret! Den var så snyggt skärpt att det mer såg ut som skillnad i ursprungsdata. Bra jobbat med andra ord :) Jag måste nog lära mig den modulen lite bättre.

Sent from my phone using Tapatalk.
anivision

Post by anivision »

Hej Lazze!
Den här nebulosan hade jag inte hört talats om förut. Jättefin bild :good:
micke187

Post by micke187 »

Den var riktigt skarp för att vara ett så litet objekt !
Antar att fokusen måste varit spot on.
Snyggt!
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Torbjörn

Post by Torbjörn »

En jättefin bild av ett vackert och inte så vanligt objekt :good: Vackra färger. NGC 1501 Ostronnebulosan är ett Herschel 400 objekt och jag obsade den för tre år sedan. Dags att ta en ny titt på den!

/Torbjörn
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det kan också påpekas att detta är en typ av deep-sky-objekt som (precis som stjärnor!) kan observeras även om himlen är ljusförorenad, förutsatt att man har ett hyggligt teleskop och inga lampor som lyser direkt in i tuben. En planetarisk nebulosa med så liten utsträckning på himlen reagerar ungefär på samma sätt som en stjärna när man ökar förstoringen. Himmelsbakgrundens ljus späs ut, himlen blir mycket mörkare än vid låg förstoring, medan den lilla nebulosan inte mörknar alls i samma takt utan står ut allt bättre från bakgrunden.

Tricket med att öka förstoringen fungerar inte lika bra för stora diffusa objekt, och för att se sådana krävs ofta en mörk fin himmel. Men stjärnor och små kompakta objekt funkar bra även inne från Göteborg (exempelvis från min balkong), det gäller mest att inse förstoringens avgörande betydelse i sammanhanget om teleskopstorleken är given.

Vill också betona att det är trevligt att se bilder på mera "ovanliga" objekt, som just denna på Ostronet.

Mvh
Hans Bengtsson
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Stämmer bra det. Enligt vad jag skrivit in på DeepskyLog så såg jag NGC 1501 2013-11-28 inifrån Stenungsund med mitt 200 mm SCT så jag var inte ute på någon speciellt mörk plats.

En SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) brukar visa ungefär 19,4-19,5 här och det motsvarar väl ungefär ett NELM på 5.1 om jag inte är helt ute och cyklar...

Ostronnebulosan syntes ganska bra.

/Torbjörn
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Den p nebulosan hade jag varken sett eller hört talas om. Men kanske inte så konstigt, den är ju så liten att få antagligen ger sig på den. Kul att se dina bilder tagna med stort teleskop som man själv antagligen aldrig kommer äga. Den här bilden var verkligen vacker med många detaljer i nebulosan trots sin ringa storlek.

Det måste vara väldigt knepigt att följa ett objekt med tillräcklig precision vid dessa fokallängder (2400mm ?). Hur går du tillväga och vilken utrustning har du för det?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula

Post by timokarhula »

Läser ni inte Populär Astronomi? Jag beskrev ju Giraffens DS-objekt, däribland NGC1501 i PopAst nr 1, 2015. :S

/Timo K