Kul att se att det kommer in en massa bilder att titta på i forumet när jag själv är helt inaktiv, det ser ut som vårruset kommit igång och nu gäller det att passa på under de få moln och månfria nätter som återstår innan sommaren. Själv har jag ännu ingen kamera, min Artemis har inte kommit tillbaka från Atik i Portugal, StarCamEx är inte klar och mitt obs är totalt insnöat och fullständigt oåtkomligt. Jag längtar faktiskt till hösten då jag ska vara igång igen.
Jag skrev i den långa tråden om StarCamEx att jag beställt prototypkort till den som inte gick att använda. Efter att jag suttit och stirrat elakt på dessa i några dagar så bet jag i det väldigt sura äpplet och ägnade större delen av helgen åt att försöka löda på komponenterna åtminstone på cpu kortet för att försöka få till en fungerande kamera. Sensorkortet hade jag en fungerande modell av som skulle gå att använda i det här testet, problemet med det är att bildsensorn sitter på fel sida och kontakterna för kablarna är felvända men det är fel går att leva med i testriggen. Kretskorten kostar trots allt en del när man beställer enstaka så det verkade inte lockande att beställa nya riktiga kort för att upptäcka att dom hade något allvarligt designfel. Så i söndags kväll hade jag efter många svordomar och kortslutningar fått ihop något som skulle kunna fungera som såg ut så här.

Här syns kamerans provisoriska front som "funkstar" tillverkat, ett litet CCTV objektiv sitter monterat. Det nästan tomma blanka kretskortet där bakom är det som ska innehålla kontrollkretsarna för AO-enheten och kyla/värme, det är funktioner jag struntar i så länge. Bakom det skymtar cpu kortet som däremot krävs för att få igång kameran.

Här syns de 3 kablar som binder samman sensorkortet med kyla/värme-cpu korten, kablar använder jag för att sensorkortet ska kunna röra sig och då fungera som AO enhet utan att man behöver blanda in störande optiska element. De två breda kablarna är för ström och sensorstyrning, den tunna kabeln är den som leder den kritiska analoga utsignalen som motsvarar pixlarnas ljusstyrka till analog-digital omvandlaren som sitter på cpu kortet.

Här syns det med stor möda monterade cpu kortet, till vänster sitter cpu för USB 2.0 och övrig kameralogistik, till höger sitter cpu för att hantera bildsensorn, upptill sitter kretsar för strömförsörjning. Som ni kan se finns här plats över och tanken är att i den färdiga kameran så ska det sitta ytterligare en separat krets för USB hanteringen, detta för att kunna öka överföringshastigheten. Med den här lösningen skulle det ta för lång tid att läsa ut en bild om man har en större, typ 4MP bildsensor.
Så till det intressantaste, vad blev då resultatet när jag slog på strömmen och började exponera?

Riktigt på en gång blev det inget alls, en del filande på programvaran krävdes, bl.a. fick jag sänka utläsningshastigheten för att få ett bättre resultat, bilden är från min testbänk på jobbet där ni kan se att det ligger en del andra pågående projekt.
Vad kan man då säga om den här första bilden? Några uppenbara fel och brister finns, en del väntade men också ett oväntat problem som jag ännu inte vet hur jag ska fixa.
Först kan jag nämna de svarta och vita små streck som syns här och där som nästan ser ut som hot-pixels, dom beror på elektriska störningar som jag kommer att kunna åtgärda ganska enkelt. Sedan så kan man också se att bilden är lite brusig, det orsakas av förstärkaren mellan ccd och analog-digital omvandlaren, det hade jag väntat mig genom att jag ännu inte har brytt mig i den designen, jag vill ha en fungerande kamera att labba med för att kunna testa ut en riktigt bra förstärkarlösning, det här är nog den mest kritiska punkten i en astrokamera. Sedan har vi de vertikala streck som syns i bilden, dom vet jag inte hur dom upstår så här krävs mera forskning. Men överlag tycker jag att kameran hoppade igång överaskande bra även om det naturligtvis återstår en bit innan jag har en perfekt astrokamera.
Även på programvaran återstår en hel del, nu finns bara en fungerande kedja från ccd via kamera och USB till fits-fil på hårddisken men ännu inga finesser alls.
Anders