UGC 5982 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

UGC 5982 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: UGC 5982
Exponering: L:26*3min
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: UGC 5982 i Lilla Lejonet. Galaxen har en magnitud av +12,2 och en storlek av 3,9 x 2,4 bågminuter. Galaxen var det andra objektet jag fotograferade natten mellan lördag och söndag. Bilden på UGC 5982 blev dock den första testen med längre exponeringstid för varje delbild. Syftet var att testa hur autoguidningen fungerade med den nya kabeln. Inte helt runda stjärnor men med lite justeringar i programvaran så kan det nog bli bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: UGC 5982 - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Jag tycker det riktigt bra ut. Det är ju enorm bränvidd du ändå har. Denna galax har jag inte sett innan någon svensk tagit. Kul du letar fram nya roliga annorlunda objekt. Vi behöver ju fylla på wikin här med lite nytt stoff:D

Bengt
Timo

Post by Timo »

Udda objekt - kul att se sådana.
Ja, lång brännvidd gör guidningen lite svårare.
Du har krämat på en hel del DDP eller vad du nu använt för att få fram detaljer i galaxen. Går man över "gränsen" så blir de mörka stoftmolnen lätt lite "korvlika" för de blir större än vad de egentligen är.
Men smaken är ju alltid delad :)
Ser gärna emot fler udda objekt med den långa brännvidden.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand
spamtest: JA

Post by jorand »

Tack för tippset. Jag har använt smart sharpen i PS när jag ökat skärpan i galaxens spriralarmar. Jag skärpade kanske på för mycket. Nästa gång ska jag vara mer försiktig. Det är roligt att ge sig på de lite udda objekten. Det blir ungefär som att öppna en julkalender. Man vet inte vad som döljer sig bakom luckan innan den är öppnad. Själva öppnandet är i det här fallet bildbehandlingen. Det är först då som utseende träder fram. Ambitionen att vilja se mer detaljer har förmodligen gjort att man pressat lite för mycket med skärpefunktionerna.

Hälsningar Jörgen
Timo

Post by Timo »

jag vet, det är så lätt gjort när man vill ha fram så mycket som möjligt. Men å andra sidan finns det ju de som inte har något emot det så ....
En julkalender ja, när man alignat och stackat så får man fram en mycket mörk bild med bara de ljusaste stjärnorna synliga. Sen drar man i DDP för att få fram bilden. ja det är spännande !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”