NGC2841 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

NGC2841 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2841
Exponering: 75:40:30:30
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Lum bilderna såg nästan bättre ut än rgb . Lätt dis gjorde min natthimmel ganska usel för rgb bilderna till denna bild.Detta får bli version ett så länge.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: NGC2841 - Bengt Svensson

Post by Robert »

Vacker bild på denna spiralgalax som jag tror få har fotat i Sverige. Ser fin ut med bra detaljer. Kanske att jag saknar lite drag i det blåa på galaxen.
Peter R

Post by Peter R »

Snyggt Bengt, fantastisk detaljrikedom. Du kan ju alltit lägga upp Lum-bilden här inne i din tråd.
Dina stjärnor kanske går att krympa en aning.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tack Killar !

Ja just stjärnorna har vållat mig huvudbry denna gången . Maxim.dl ville flytta på en del stjärnor när jag körde ddp och gjorde att det inte blev synkade bildlager. Vilket gjorde det svårt att aligna lagren i photoshop.Ändå ser råbilderna hyffsat runda ut. Tog säkert bort 30min av lum bilderna som jag tyckte innehöll lätt deformerade stjärnor ändå blir de lite förvridna med ddp.
Timo som har ccd soft fått mina råbilder .Får se om han kan få fram nåt bättre åt mig .
Tror nästan att ccd soft är ett bättre bildbehandlingsprogram för just detta objektet. Får se vad han kommer fram till. Robert denna färg på denna nebulosa blir jag inte klok på.Tittar man i Robert Gendlers bok på detta objektet är den rosa lila och på en del andra ställen är den mer åt det blå. Jag har nog alla varianter på den i min dator :D .Än en gång ddp gör att färger och allt förvrängs konstigt. Tycker dock denna blev bäst varianten just nu. Har krympt stjärnorna på denna varianten så mycket det går innan de börjar bli kvatratiska.

Bengt
Timo

Post by Timo »

Bengt menar Images Plus och inte CCD Soft :D
På luminansen kan jag säkert "ljusa upp den " men RGB tvivlar jag på. Vi får se.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”