M101 med 480 mm refraktor

Bilder från galleriet
Post Reply
Timo

M101 med 480 mm refraktor

Post by Timo »

Testade min Canon 350D och TS/Baader 80 mm refraktor (akromat)
12 x 5 min 800ASA
Align och median combine i Images Plus och tweaking i PS5
Bakgrunden är flammig så mer tid hade behövts som vanligt och vissa artefakter finns kvar pga snabb bildbehandling 03.00 :D
Har ingen reducerare, därav avlånga stjärnor i kanterna.
Croppat bort 25 % och bildskalan 60 % av original.
Tja, vad skall man säga - det var åtminstone kul att få fram något. Inte van vid så lite detaljer när man normalt har minst 2000 mm brännvidd.
Spiksen är där för att förvilla ögat så det blå halot är mindre framträdande hehe
Robert, jag hamnar i forumet fast jag loggar in i bildarkivet. Lyckas visst bara lägga in varannan bild i bildarkivet.
Timo
m101ny.jpg
m101ny.jpg (531.55 KiB) Viewed 1881 times
[/img]
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Mats

Re: M101 med 480 mm refraktor

Post by Mats »

Kul att du gav dig på samma objekt som jag just börjat arbeta med. Intressant också att få se vad en akromat klarar.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

En annan bldskala än v är van att se från dig. DU har maskerat de blåa trollen väl med spikes :)

Angående galleriet så fungerar det bäst om du använder http://astronet.se för att starta på sidan.
Bengt

Post by Bengt »

Bravo Timo!

Tycker snarare de blå stjärnorna på denna bilden tillför bilden lite färg. Riktigt bra!

Tror det finns en övertro på vissa apo tuber som låter bättre än vad de är. Semi apo ger ofta lika mycket blåa stjärnor som andra akromater.

Kul man ser en bild frå dig Timo!
Bengt
Timo

Post by Timo »

Tack för det !
Synd att man inte får mer färg med den exponeringstiden, den ser urtvättad ut. Att öka saturationen ger bara mer brus så det är inte bra.
Ja det blev lite bättre med stjärnfärgen när spiksen las dit :)
Inte svårt att få stjärnorna runda när man guidar med 2000 mm och fotograferar med 480 mm !
Timo
danhei
spamtest: JA

Post by danhei »

Hej.

Fin bild.

Ett litet trix man kan använda är att bildbehandla i LAB-läge för att få lite färg i galaxen.
1. Ändra läge från RGB till LAB.
2. Markera det du vill ändra, i detta fall endast galaxen. Funkar bra med trollstav i centrum av galaxen i detta exempel, tolerans ex.vis 50, sen utöka området ett par gånger.
3. Gå in i Kanaler och aktivera endast B-kanalen att jobba med.
4. Ändra sen Kontrast till ex.vis +40 och Intensitet till -2. Du har ju rådatat så mina siffror kan ju vara felaktiga om du jobbar i 16-bit TIFF.
5. Avmarkera och ändra tebax till RGB läge.

Genom detta har man på ett ganska enkelt sätt fått galaxen att stå ut med en baston i mjuk blå nyans utan att påverka andra delar av bilden samt viktigast man har ej fått mer brus.
Man kan ju när man väl jobbar i B eller A kanalerna ändra selektivt på ganska mycket och fördelen är att det tillförs inget nämnvärt brus.

MVH
/Danne
Timo

Post by Timo »

Tack Danne !
Orkade först inte ta tag i det men jag kunde inte vara ofin när du kom med ditt förslag :)
Lite mer färg på den men den är aningen överbehandlad men det beror också mycket på att exponeringstiden är kort.
Robert - provade igen men även denna gång hamnade jag direkt i forumet och där finns ingen länk till bildarkivet. Går det att fixa en sådan länk ?
Konstigt att det ibland fungerar för mig och ibland lyckas jag inte ta mig genom dörrarna till Fort Knox.
Timo

Return to “Bilder”