Solen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Solen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: En bild på vårsolens fläckar från idag. Bilden är en inverterad bild av solen för att ge lite finare övergång vid solytan. Två filmsnuttar, en på ytan och en på protuberanserna. Bilderna har stackats i AviStack2. Slutarbetet är gjort i Photoshop där bilderna lagts samman.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Solen - Göran Strand

Post by Bengt »

Nog en av de mest detaljrika solbilder jag sett vad gäller ytan tagen från Sverige . Mycket hög klass på den får jag säga
Har lite svårt bestämma mig för din inventering av protoburanserna om jag gillar det eller inte.

Inte riktigt den vulkan utbrottskänslan man brukar se men å andra sidan en bild som skiljer sig från stora mängden solfoto på nätet.

Slutar nog ändå med att jag gillar den skarpt :D

Bengt
MSLink

Post by MSLink »

Gillar bilden grafiskt sett! Lite SC-FI känslan :-) Riktigt snyggt.

Kul idé måste jag säga.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Mycket läcker bild på solen med fina starka kontraster. Den höga kontrasten med färgskalan gör bilden väldigt vacker. Känns dock som du har mer att ge på solen då jag tror du kan få skarpare bild men seeingen var säkert inte med dig :)

Vad har du för solfilter?
gost

Post by gost »

Jag hoppas kunna få betydligt skarpare bilder. Seeing var ganska dålig samt att jag stressade ut med prylarna medan lillgrabben sov, så allt gjordes på knappa timmen.

Här också beställt en 2,5x Powermate av Hasse på TS som ersättare till min budget 2x baron. Detta bör också kunna ge ett litet lyft.

Jag har ett 50mm Lunt frontfilter.
danhei

Post by danhei »

Gillar skarpt denna Göran.

MVH
/Danne
gost

Post by gost »

Tack för att kommentarer. Jag gillar två saker med att invertera bilden. Dels får man en naturligare övergång från solens kant till protuberanserna. Annars är solytan som mörkast just vid kanten vilket ger en tvär övergång. Sedan blir det en slags 3D effekt med en inverterad bild, solytan får mera liv.
Timo

Post by Timo »

Precis, du får till ett "enormt liv" på solytan.
Protuberanserna får vi vänja oss vid.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Grinde

Post by Grinde »

Jäklar vad läckert! Gillar verkligen att den är inverteran, och hur den blå/lila bakgrunden möter de vita protuberanserna.
Måste vara riktigt kul att kunna hålla igång med det här nu när vi går mot ljusare tider! Synd att Ha solfilter är så in i h-vete dyra (så som mkt annat i den här hobbyn har jag märkt)
gost

Post by gost »

Som jämförelse lägger jag upp en bild som inte är inverterad.
Attachments
GS_20110301_123032.jpg
GS_20110301_123032.jpg (608.84 KiB) Viewed 5167 times
gost

Post by gost »

Nu har jag jobbat lite mer med bilden och fått fram lite mer detaljer på ytan och i protuberanserans. Jag har också inverterat tillbaka solfläcksgruppen 1164 så att fläckarna faktiskt blir svarta. Ytan i sig är fortfarande inverterad.
Morgan

Post by Morgan »

Oj Den här hade jag missat. Riktigt läcker bild Göran!
Solen är ett sådant objekt som man sällan tittar närmare på (av förståelig själ) så det är extra intressant att se en bild som denna.
Göran: vilken exponeringstid använder du och hur många bilder/lång sekvens har du stackat ihop?
PS. jag fick min 2,5x Powermate från TS i fredags så kanske din också är på G Ds.

//Morgan
// Morgan
gost

Post by gost »

Morgan wrote:Oj Den här hade jag missat. Riktigt läcker bild Göran!
Solen är ett sådant objekt som man sällan tittar närmare på (av förståelig själ) så det är extra intressant att se en bild som denna.
Göran: vilken exponeringstid använder du och hur många bilder/lång sekvens har du stackat ihop?
PS. jag fick min 2,5x Powermate från TS i fredags så kanske din också är på G Ds.

//Morgan
Morgan, jag fick min Powermate i torsdags :) Ser verkligen fram emot att få testa den. Jag gjorde ett snabbt visuellt test med min 8" SCT och det är märkbar skillnad mot min gamla Celestron 2x barlow.

Filmen för solytan består av 1,007 bilder och den för protuberanserna består av 302 bilder.

Return to “Bilder”