IC 1848 S2HaO3 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Grinde
spamtest: JA

IC 1848 S2HaO3 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1848 S2HaO3
Exponering: S2-7*20mins Ha-3*20min, O3-6*20min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Mitt andra försök med hubble paletten. 5h 20m exponeringstid, jag skulle haft det dubbla om det inte vore för träden objektet dök ner bakom. Men möjligheten att kunna lämna grejjerna obevakade till morgonen därpå vägde tyngst, uteslutet att komma för trött till mitt jobb :P

Länk till full upplösning: http://farm6.static.flickr.com/5098/548 ... 2979_o.jpg

Image
Klicka for att se stor version av bilden
danhei

Re: IC 1848 S2HaO3 - Jonas Grinde

Post by danhei »

Du skämmer bort oss Jonas :D
Härlig bild med stor skönhet och dramatik.
Laddade hem din bild och lekte lite med olika lageralternativ och vill man göra den än mer dramatisk kan man göra en lagerkopia med "mjukt ljus" och ett topplager med "luminicens" för o balansera upp svartnivån. Bilden blir fylligare och än mer kontrastrik utan att man förlorar nebolusitet eller tillför brus. Men den härliga mjukheten du har i bilden tappas till viss del.
Smaken e som baken förstås :) ...och din bild är nog den mer äkta.

MVH
/Danne
skafar65

Post by skafar65 »

Helt underbar! Jag menar det verkligen! Jag lyfter verkligen på hatten för denna bild! Måste vara blan det bästa jag sett från Sverige!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Ännu en bild du lyft ett snäpp med hubble paletten. Snyggt och bra gjort!

Har bara en undran varför har du inte fått några röda stjärnor? När jag gett mig på den paletten har det så har det alltid blivit röda stjärnor.Man ser även det på hubblebilder.
Tycker en del stjärnor är så stora så du borde även fått det fenomenet? Såg inga sådan heller på förra bilden . Finns det ett bra sätt kringgå det så hade det varit kul veta hur du gjort.

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Grymt snygg med den paletten. Bra dramatik med färgerna. Om färgerna speciellt den blå är för mättad eller inte är en smaksak men jag gillar det på denna bilden!
Grinde

Post by Grinde »

danhei wrote:Du skämmer bort oss Jonas :D
Härlig bild med stor skönhet och dramatik.
Laddade hem din bild och lekte lite med olika lageralternativ och vill man göra den än mer dramatisk kan man göra en lagerkopia med "mjukt ljus" och ett topplager med "luminicens" för o balansera upp svartnivån. Bilden blir fylligare och än mer kontrastrik utan att man förlorar nebolusitet eller tillför brus. Men den härliga mjukheten du har i bilden tappas till viss del.
Smaken e som baken förstås :) ...och din bild är nog den mer äkta.
MVH
/Danne
Nice! Jag håller dock kvar med min lite mer dämpade naturliga approach när det kommer till färgerna, försöker hitta en 'egen stil' som jag ska köra med på mina framtida HST-palett bilder. Men det var i allafall en riktigt intressant teknik du har där, kommer helt klart till användning på andra bilder! Hur funkar det mer tekniskt? boostar den färgerna ju ljusare området? för jag tyckte de mörka bakgrundspartierna lämnades orörda, gillar det skarpt!
Stort tack för tipset, alltid kul med fler photoshop-knep i rockärmen! :)
skafar65 wrote:Helt underbar! Jag menar det verkligen! Jag lyfter verkligen på hatten för denna bild! Måste vara blan det bästa jag sett från Sverige!
Mvh //Micke
Du ska veta att det hedrar grymt mkt att få höra sånt från veteraner som dig! Tackar och bugar
Bengt wrote:Ännu en bild du lyft ett snäpp med hubble paletten. Snyggt och bra gjort!
Har bara en undran varför har du inte fått några röda stjärnor? När jag gett mig på den paletten har det så har det alltid blivit röda stjärnor.Man ser även det på hubblebilder.
Tycker en del stjärnor är så stora så du borde även fått det fenomenet? Såg inga sådan heller på förra bilden . Finns det ett bra sätt kringgå det så hade det varit kul veta hur du gjort.
Bengt
Tack! Ja, jag gillar verkligen inte lila/röda stjärnor pga färgmappning med smalband, tycker det distraherar ögat för mkt(i allafall mina).
Eftersom jag är väldigt sparsam med Ha i den gröna kanalen (kör nog bara 20%, pga att Ha bilderna är så mkt starkare), så får stjärnorna en lila/röd dragning. Och eftersom det är nebulosan jag vill visa, och att man får göra lite hur man vill med smalband, så neutraliserar jag stjärnorna nästan helt. Jag kör först ett lager med "Selective Color" i Magentas (eller Reds, beroende på om stjärnorna blir röda eller lila) , minskar magentan så mkt det går, trixar med parametrarna tills stjärnorna är så neutrala som möjligt. Sen duplicerar jag det lagret och lägger kopian över, med lagrets blend-mode i "Color". Sen kör jag filtret noise/median med värde 10-15 på det lagret. Jag tycker Median funkar bättre än Gaussian Blur för minska färgbrus, kanter mellan olika färger i nebulositeten bevaras klart bättre, men det är väl en smaksak, jag har precis 'kommit på' det här sättet, så det finns säkert enklare/smartare sätt, men det funkar för mig.
Jag tycker helt enkelt det är snyggare med rätt färglösa stjärnor, än att alla stjärnor är röda eller lila. Hoppas det var till nån hjälp
Bengt

Post by Bengt »

Tack Jonas!

Är helt på din linje . Röda stjärnor tillhör inte heller mina favoriter.Bättre med vita då helt klart. Jag tackar för denna tutorial.Ska absolut testa detta sätt någon gång

Bengt
Cristofer

Post by Cristofer »

Oerhört snygga bilder, dom bara måste gå publicera i diverse tidskrifter. Vad är Hubblepaletten för något?
danhei

Post by danhei »

Nog bäst jag tar förklaringen från PS hjälpen så jag inte rör till det :wink:

Mjukt ljus Gör färgerna mörkare eller ljusare beroende på blandningsfärgen. Effekten påminner om den du får när du belyser bilden med en dämpad strålkastare.
Om blandningsfärgen (ljuskällan) är ljusare än 50 % grått, belyses bilden som om den vore skuggad. Om blandningsfärgen är mörkare än 50 % grått blir bilden mörkare som om den vore inbränd. Om du målar med svart eller vitt får du en markant mörkare eller ljusare färg, men inte en ren svart eller vit färg.

Luminiscens Ger en resultatfärg med basfärgens nyans och mättnad och blandningsfärgens luminans. Effekten blir den omvända jämfört med den för Färg.
Eget tillägg, enklast förklaring är att man ökar eller minskar intensiteten i bilden.

MVH
/Danne
Mats

Post by Mats »

Du har ingen egen hemsida (ännu)? Med alla läckra bilder du producerar nu skulle det vara trevligt att se dem samlade på ett ställe. Kunde bli något riktigt fint.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Man kan se alla bilder som en fotograf har lagg upp här.

For Jonas fall så ser man en tydlig utveckling :)

http://astronet.se/showimages.php?id=51
Grinde

Post by Grinde »

Mats wrote:Du har ingen egen hemsida (ännu)? Med alla läckra bilder du producerar nu skulle det vara trevligt att se dem samlade på ett ställe. Kunde bli något riktigt fint.
Jag har nyligen skaffat ett litet webbgalleri på http://grinde.zenfolio.com , som jag uppdaterar då och då, har dock inte alla bilder från första året upplagda.

Robert wrote:Man kan se alla bilder som en fotograf har lagg upp här.
For Jonas fall så ser man en tydlig utveckling :)
http://astronet.se/showimages.php?id=51
Speciellt exponeringstiden har utvecklats... ;) Jag tror jag var ute 10-12 nätter förra 'säsongen' , och hade en snitt-tid på 13 minuter för varje DSO :P Jag var riktigt nöjd när jag fick ihop över 15 minuter på en bild, och det var för ett år sen... Och nu puttrar jag över att jag fick avbryta pga träd i vägen efter strax över 5 timmar. Vart ska det här sluta...
Terje

Post by Terje »

Det här är nog första gången jag inte kan hitta något att "klaga" på på en bild, runt och fint, inget nämnvärt brus som stör mig, färgerna är ju som sagt "artificiella" men det har jag inget emot när det är smalbandsdata. Nog det närmsta en perfekt bild vi kommit här på forumet!
Timo

Post by Timo »

Ja, det är bara att konstatera att du lyckats kanonbra med Hubblepaletten.
Som ni diskuterat tidigare här så har du enligt min mening gjort helt rätt med stjärnorna. Det skulle störa helhetsintrycket i bilden om stjärnorna varit röda/lila som man ser så många gånger.
Ytterligare ett plus från min sida är att du sett till att inte ha bakgrunden oljesvart :) Jag är överkänslig mot sådana bilder.
De tappar den fina svaga nebulositeten som ofta finns i ytterkanterna och det tycker jag är synd.
Det jag gillar skarpast är den blåa färgen i centrumdelarna :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
MikkoK

Post by MikkoK »

skafar65 wrote:Helt underbar! Jag menar det verkligen! Jag lyfter verkligen på hatten för denna bild! Måste vara blan det bästa jag sett från Sverige!

Mvh //Micke
Håller med!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D