Fin Timelapse Göran vad hade du för intervall mellan bilderna?
//Morgan
Fullmånens uppgång - Göran Strand
Re: Fullmånens uppgång - Göran Strand
// Morgan
Varje bild är exponerad 2 sekunder och tiden mellan varje bild är 8 sekunder. När jag sedan satte ihop filmen så har jag valt 720p med 25 bilder per sekund och varje enskild stillbild visas i 2/25 dels sekund, alltså 12,5 bild per sekund. Detta ger då att 1 sekund film visar ca 2 minuter av månens rörelse.
Hoppas det blev rätt det där
Hoppas det blev rätt det där

Riktigt snyggt. Hade du testat fram rätt exponering dagen innan?
Ibland kan molnen rädda en sekvens från en överexponerad måne eftersom den ökar snabbt i ljusstyrka när den har hunnit stiga en bit.
Men min beställning på fullmånen bakom trädtopparna ligger kvar :-)
Jag visade Globen i min lilla Meade ETX-105 för några vänner för kanske en 4-5 år sedan. Helt plötsligt dök det upp ett märkligt sken i okularet och det tog en lång stund innan jag fattade att det var månen som steg bakom Globen, möjligtvis t.o.m. fullmånen. Det var oerhört märkligt, mäktigt och magiskt, och jag menar det verkligen.
Sedan dess har jag försökt planera in denna en-gång-per-år händelse men antingen har det varit mulet eller så har jag varit bortrest. Den 14 april ges nästa möjlighet och då hoppas jag att allting stämmer.
/*Peter R
Ibland kan molnen rädda en sekvens från en överexponerad måne eftersom den ökar snabbt i ljusstyrka när den har hunnit stiga en bit.
Men min beställning på fullmånen bakom trädtopparna ligger kvar :-)
Jag visade Globen i min lilla Meade ETX-105 för några vänner för kanske en 4-5 år sedan. Helt plötsligt dök det upp ett märkligt sken i okularet och det tog en lång stund innan jag fattade att det var månen som steg bakom Globen, möjligtvis t.o.m. fullmånen. Det var oerhört märkligt, mäktigt och magiskt, och jag menar det verkligen.
Sedan dess har jag försökt planera in denna en-gång-per-år händelse men antingen har det varit mulet eller så har jag varit bortrest. Den 14 april ges nästa möjlighet och då hoppas jag att allting stämmer.
/*Peter R
Ja, jag testade lite dagen innan, samt innan månen kom upp. Med min andra kamera tog jag liknande bilder samtidigt och såg då att exponeringarna fungerade under hela uppgången.
Mycket bra.
Finns mycket skoj som man kan göra för att presentera denna hobby på ett intressant sätt.
Nästa steg blir att göra den i 3d format :-)
Kameror finns redan Vem ska bli först?
Bengt
Finns mycket skoj som man kan göra för att presentera denna hobby på ett intressant sätt.
Nästa steg blir att göra den i 3d format :-)
Kameror finns redan Vem ska bli först?
Bengt
Ett par tipps man kan göra med timelapse är panoreringar och förflyttningar.
Exempelvis har jag en Mede DS2000 som är moddad för timelapse så att man får en panoreringsrörelse med mjuk start och stopp.
en annan lite manick jag har är en "bulb ramping" som med hjälp av den kan man skapa timelaps från dagsjus till mörker, något som normalt inte en kamera klarar av.
http://timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=1893
Det jag inte har, men spånar på att bygga ihop är en dolly för timelapse. idén är ganska så klar, men jag har tyvärr inte den tiden att tillverka den då de små där hemma tar upp all tid just nu.
//Morgan
Exempelvis har jag en Mede DS2000 som är moddad för timelapse så att man får en panoreringsrörelse med mjuk start och stopp.
en annan lite manick jag har är en "bulb ramping" som med hjälp av den kan man skapa timelaps från dagsjus till mörker, något som normalt inte en kamera klarar av.
http://timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=1893
Det jag inte har, men spånar på att bygga ihop är en dolly för timelapse. idén är ganska så klar, men jag har tyvärr inte den tiden att tillverka den då de små där hemma tar upp all tid just nu.
//Morgan
// Morgan