M1 Med mer h-alfa - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Bengt

M1 Med mer h-alfa - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Med mer h-alfa
Exponering: 2,8h ha + 15:15:10:15 lrgb + 40 min OIII
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Mera exponerings gjorde att mer detaljer kom fram i räksalladen :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M1 Med mer h-alfa - Bengt Svensson

Post by Bengt »

2 timmars frustration innan det börja bli stjärnor på bilderna . Jag börjar inse att det inte är lönt gå ut förrän markstrålningen upphört något och optiken är avkyld helt..

Stjärnorna såg ut som måsvingar de första timmarna :D Sen som det trollslag blev det kanonrunt och guiderna smekte x och y linjen resten av kvällen.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Mer detaljer i det röda men den blå fina delen från din gammla bild har härsknat och blivit grön :) Annars ser det kanonfint ut.
Bengt

Post by Bengt »

Kanske skulle skrivit jag har även lagt med en del OIII exponeringar . Det är därför får man en liten annan färgskala och man kanske inte ska jämföra med en lrgb bild eller ens min andra med ha:lrgb..
Drar man upp blå i denna palett blir den grisfärgad och då får jag bara påhopp :D

Bengt
Pzyber

Post by Pzyber »

Tycker bägge bilderna är bra och har sin egna charm. Första med den fina blå delen och denna med alla fina detaljer på räksalladen. Du får försöka hitta ett sätt att kombinera dem utan girsfärg :)
Bengt

Post by Bengt »

Just nu drömmer jag om räksallad så den får nog vila ett tag nu. Men det kan hända att det hade blivit bättre av lite blåa centrum . Jag tror att det är lum kanalen som gör att det blir det där vita molnet på lrgb bilderna . Så ska man få lite mer ljus på detta objektet är det nog lum exponering som vill till.
Mitt mål var att ta en bättre bild än min förra med refraktor och det tycker jag nog det blev :D
http://astronet.se/view_image.php?id=236

Jag tror dock inte jag kommer ta mer på detta objektet denna säsongen .Just nu letar jag bland gallerier sidor efter nya roliga projekt. Finns så mycket nästan svårt att välja .
Bengt
Timo

Post by Timo »

Bengt, har du kollat hur stor blåförskjutningen är eftersom objektet blivit så mycket större jämfört med det gamla fotot ?
Verkar vara på väg rakt mot oss :?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Kul att se en bild från din nya tub, och en grann en dessutom :D

Kan man inte för skojs skull jobba med bara H-alfa och OIII typ, läste att detta kan bli fräckt, utesluta RGB helt. Hur är OIII inblandat i den senaste bilden?

Vad kör du för guide? verkar funka bra trots den stora brännvidden

MVH

LG
Bengt

Post by Bengt »

Hej Lars Gunnar!
Tack!
Jo visst kan man det men med bara 40min OIII blir det för brusigt .

Testa lite och tyckte inte bilden tilltala mitt öga :D Terje är på mig hela tiden om mer exp tid så kanske 3 h OIII hade gått få till en riktig smalbild :D

Jag använder guiderhead guidern till min sxv-h9. Inte så stort chip men det funkar för det mesta hitta en guiderstjärna. Jag har satt den på en flt 72.

Börja det strula med flex kan jag sätta dit min starlight off axis guider. Men jag tycker det är svårare ställa in har därför inte provat med det än.

Jag är förvånad hur bra det går utan ens börjat köra pempro mm.Har inte ens kört pec träning på gemenin :D

Men det ska erkännas det slinker igenom en och annan bönstjärnebild ibland på råbilderna så jag borde nog lägga tid på att trimma monteringen lite .

Bengt
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Varför inte låta Terje kontrollera exponeringstiden på plats vid teleskopet, vädret har ju så att säga varit lite "svalt" sista tiden och då kanske han tycker att 40minuter är rätt ok! :wink:

Skämt åtsido denna exponeringstid, denna exponeringstid, ja, ja aldrig äro vi nöjda

/LG
Bengt

Post by Bengt »

Klandrar inte Terje !
Terje sitter alltid beredd som ständig hejarklack mera exponering mera exponering!!!!...... :D Hade vi inte haft såna muntergökar hade det inte varit lika skoj :D

Har gjort en redux variant som jag uppdaterat. Även om hustrun gilla min andra variant som gick mer i moll så får det bli denna som nu gäller. Hur jag gjorde ? Jag tog bort OIII bilderna i princip.
Men om Terje fått igenom sina exp krav hade den nog blivit mindre brusig i kanterna.

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Gillar den nya varianten mer... Ser bra ut.
Timo

Post by Timo »

Håller med Robert.
Den nya är riktigt läcker !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Pzyber

Post by Pzyber »

Håller med Timo och Robert.
Tycker också nya varianten är riktigt läcker.
Terje

Post by Terje »

Som jag brukar säga ge den ettpar dygns mer exponeringstid med smalbandsfilter så kan det nog bli en hyfsad bild :)