Objekt: Månen
Exponering: 29st delbilder på vardera ca 400st
Fotograf: Morgan Fröwall
Kommentar: En ofullständig mosaik på Månen.
Jag hade tänkt att plåta Jupiter innan det är för sent, så jag damma av min gamla Newton 200/1000 som hade legat orörd i ett halvår.
När jag skulle kollimera speglarna, så visade det sig att det inte gick då batteriet var dött i laserkollimeraren(slarvigt att glömma den påslagen).
Då det inte fanns tid för polinställning för att fota Jupiter så slängde jag upp allt och hoppades på lite tur som visade sig blev bara en massa otur med inställningar och moln, så när allt var klart så försvann självklart Jupiter bakom träden.
Provade istället Månen, men eftersom jag ännu inte har fått min beställda barlow, så fick det duga med skräpbarlow som följde med Skywatcher tuben.
Så kriteriet för den här mosaiken är en dåligt kiollimerad Newton med dålig barlow. Ingen polinställning som gjorde att månen drev iväg i samt tunna slöjmoln som till slut blev så tjock så att det inte gick att fota längre.
Mosaiken består av 29st delbilder som jag försökt att knåpa ihop i Photoshop, men tyvärr blev det ett par luckor i bilden som jag försökt att fylla igen med halvtaskigt resultat.

Klicka for att se stor version av bilden