IC 1805 Ny behandling - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

IC 1805 Ny behandling - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 Ny behandling
Exponering: H-alpha 5*1200s , RGB 3*300s i varje kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Fixade nya masterdarks med median-kombinering, och det löste problemet med alla mörka artefakter i första versionen, och behandlade med lite nya tricks jag snappat upp, man lär sig alltid nåt nytt när man tricksar med bilderna, och då är det kul att göra nyare varianter av sina första försök.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: IC 1805 Ny behandling - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Klart bättre utan de svarta fläckarna.

Det enda man kan klaga på är att de gröna stjärnorna och de röda stoppljusstjärnorna ser fortfarande lite onaturliga ut.En liten justering i färgbalansen och lum gör nog susen .

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ser riktigt fin ut nu med de svarta prickarna borta. Är lite allergisk mot gröna stjärnor (som inte finns) Här finns det en svag dragning åt grönt. Trimmar man bort det går jag från nöjd med bilden till helnöjd :)
Morgan

Post by Morgan »

Mycket fin bild Jonas.
Några små detaljer som heta pixlar som har smugit sig in i bilden samt satelitspår(eller vad det är) i nedre högra hörnet plus att du behöver beskär höger kant.
Känns lite fel att komentera med tanke på att jag själv inte kommer upp i den här kvalitén på bilder, men i bland så måste man sticka ut ;)

//Morgan
// Morgan
Grinde

Post by Grinde »

Stort tack för kommentarerna och tipsen! Uppdaterade bilden nu, bättre/sämre?
Här är föregående version: http://farm6.static.flickr.com/5253/542 ... 4491_o.jpg
Och den första versionen: http://farm6.static.flickr.com/5053/539 ... 6980_o.jpg
Bengt wrote:Klart bättre utan de svarta fläckarna.
Det enda man kan klaga på är att de gröna stjärnorna och de röda stoppljusstjärnorna ser fortfarande lite onaturliga ut.En liten justering i färgbalansen och lum gör nog susen .
Bengt
Tack! Jaa, jag zoomade in och blev lite fundersam själv, gröna stjärnor...? Vart kommer det ifrån? För minskade jag "vikten" på de gröna bilderna när jag skapade RGB, så blev många stjärnor lila... så när jag rattade på färgbalans-reglaget, så blev det antingen många lila stjärnor bland de ljusa, eller svagt gröna stjärnor bland de svaga, vad beror det på? för hårt/svagt stretchad kanal? fokus?

Robert wrote:Ser riktigt fin ut nu med de svarta prickarna borta. Är lite allergisk mot gröna stjärnor (som inte finns) Här finns det en svag dragning åt grönt. Trimmar man bort det går jag från nöjd med bilden till helnöjd :)
Förstår din allergi, jag ser de själv nu när jag zoomade in till 100%, man blir lite halvblind när man stirrar på samma data i timmar och försöker åtgärda andra problem, som kanske tippade färgbalansen lite åt det gröna hållet. Men som jag skrev ovan, färgbalansjusteringar i den gröna kanalen gav mig antingen extra magenta i de ljusare stjärnorna, eller extra grönt i de svagare, så jag valde nåt mitt emellan...

Morgan wrote:Mycket fin bild Jonas.
Några små detaljer som heta pixlar som har smugit sig in i bilden samt satelitspår(eller vad det är) i nedre högra hörnet plus att du behöver beskär höger kant.
Känns lite fel att komentera med tanke på att jag själv inte kommer upp i den här kvalitén på bilder, men i bland så måste man sticka ut ;)
//Morgan
Stort tack för kommentaren Morgan! Jag tycker det är helt rätt att du kommenterar, det hjälpte mig att förbättra bilden ännu mer, jag hade faktiskt inte sett satelitspåret tex och glömt att beskära kanterna. Alltid tacksamt med 'nya ögon' som får syn på saker som jag själv inte tänkt på. Och jag förstår inte vad du menar med att du inte kommer upp till kvalitén, jag tycker dina bilder såg skitbra ut!
Bengt

Post by Bengt »

Går på rätt håll. Bättre färger men tycker fortfarande dina stjärnor ser ut sakna riktigt sting.
Öka gamma till ca 0,75 och exposure till ca +60 så blir där lite mer sting i dem. För att åtgärda bruset i bilden på bra sätt är det mycket mer exponerinsgtid som gäller.

Bengt
MSLink

Post by MSLink »

Läcker bild i min ögon!

Return to “Bilder”