Objekt: NGC 6992 Eastern Veil Nebula
Exponering: 40x300sek
Fotograf: Morgan Fröwall
Teleskop: TS APO 65mm Quadruplet
Kamera: ASI533MC PRO (Color)
Kommentar: Efter 8 års uppehåll är det dags att komma igång med den här hobbyn igen. Snacka om att man är ringrostig när det kommer till fototekniken och bildbehandlingsprocesser, det är verkligen som att börja om från ruta ett.
Anledningen varför jag lade av senast, var att dom tekniska lösningarna var ett hopplock av diverse komponenter och programvaror som inte alltid lirade så bra tillsammans. Det gjorde att det tog allt för lång tid att justera och kalibrera och när man väl var klar så kom molnen och förstörde kvällen.
Tidigt i våras fick jag upp ögonen för ZWO ASI Air Pro som hade precis det jag hade önskat och som jag då beställde, men p.g.a. diverse omständigheter kom jag aldrig igång med den förrän nu.
NGC 6992 är plåtad med ASI533MC Pro, som har ett litet 1 chip med imponerande prestanda. Framförallt märks det här i Stockholm som inte har dom bästa förutsättningarna för djuprymdsfoto.
Jag har använt mig av Optolong L-pro filter som ska ta bort dom värsta ljusföroreningarna, min 8år gamla TS 65 AOP, samt min gamla 15åriga trotjänare SW HEQ5-Pro.
På ASI Air Pro använde jag den senaste uppdateringen som numera även har autofokus och gjorde fokuseringen gick som en dans.
Bildbehandlad i Pixinsight som jag är helt okunnig på samt lite justering i PS. Stjärnreducering försöker jag lära mig, men det tar ett tag innan jag bemästrat tekniken.

Klicka for att se stor version av bilden