Hej Hans,
Denna oppositionen är den bästa på kanske 10-15 år beträffande planetens altitud/storlek. Vid nästa opposition om lite drygt 2 år kommer Mars att stå högre men som mest att bli 17" stor mot 23" i år.
Så det är ett bra tillfälle att passa på nu och du har verkligen kommit igång snabbt och bra på Marsfotograferingen med en fantastisk tub, bra tillbehör och bildbehandlingskunskap.
När jag tittar på din bild så tror jag att du kan få ut betydligt mera detaljer ur dina original för det känns som att du har kört ganska hårt med något brusreduceringsfilter (kanske Topaz Labs?). Det kan skapa en estetisk effekt eftersom planeten blir slät och fin men det är ofta på bekostnad av att de suddar ut de finaste detaljerna och introducerar artefakter som ljusa outlines i utkanten av de mörkare regionerna. Mars ytterkontur verkar hårt utslätad.
I övrigt tycker jag att det är en fantastisk bild och du verkar till och med ha lyckats fånga smala sprickor i de mörka regionerna till höger om mitten. Det är ett väldigt intrikat område med många djupa fåror i förlängningen av Valles Marineris och det skulle vara väldigt spännande om du lyckades få fram flera av dessa fina detaljer.
Ett annat råd är att minska det röd-orangea i färgbalansen för då kommer automatiskt de höga slöjmolnen att bli mera synliga.
/*Peter R