NGC 3147 - Timo Nordberg

Bilder från galleriet
Timo

NGC 3147 - Timo Nordberg

Post by Timo »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 3147
Exponering: 19 x 5 min
Fotograf: Timo Nordberg
Det har ju varit brist på bilder från mig, inte ovanligt, så jag lägger ut denna luminans bild på en galax i Draken. NGC 3147 mag 10.6
Valde objektet för att testa guidning med den adaptiva optiken men tyvärr var de atmosfäriska förhållandena usla. Både transparens och seeing var långt under gränsen för en 10 tummare. Men det var ju klart för en gångs skull så man får ju passa på.
Har förminskat stjärnorna lite då de var blaffiga men inte skärpt upp bilden.
Guidningen fungerade relativt bra i alla fall men jag kom på att tuben behöver kollimeras om, det är nog 3 år sedan sist.
Lika bra att hänga på 80 mm refraktorn vid sidan om och alltid låta atmosfären bestämma vilken tub som skall användas :D
19 x 5 minuter L, fokallängd 2006 mm, f/7,7

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Timo

Re: NGC 3147 - Timo Nordberg

Post by Timo »

OBS ! Inga darks, flats, bias eller förbättring av bakgrunden gjord.
Timo
Lazze

Post by Lazze »

Hej Timo

Kul med ytterligare en bild på ett objekt vid sidan om allfarvägen. Jag var tvungen att kolla upp galaxen, för jag tror aldrig jag sett en bild på den förr.
Jag känner igen symtomen när du skriver om stjärnblaffor. Det är verkligen svårt att få små stjärnor vid den brännvidden. Då ska både montering och seeing vara på bästa humör.

Det låter intressant med den adaptiva optiken. Kan du berätta något mer om den ? Om jag fattat rätt så ska den skicka snabba guidekorrektioner till monteringen, men då borde det krävas att man har väldigt lite backlash för att det ska fungera? Plus att hitta nog stark guidestjärna förstås.

/Lasse
Timo

Post by Timo »

Lazze wrote: Det låter intressant med den adaptiva optiken. Kan du berätta något mer om den ? Om jag fattat rätt så ska den skicka snabba guidekorrektioner till monteringen, men då borde det krävas att man har väldigt lite backlash för att det ska fungera? Plus att hitta nog stark guidestjärna förstås.
Hej Lasse
den adaptiva optiken kräver en hyffsat stark stjärna för att fungera optimalt. Måste man guida på över 0,5 sekunder så är det i princip lika bra att guida med en vanlig guider. Med mitt set up behöver jag en stjärna starkare än mag. 8,5 för att kunna utnyttja AO-8:an och relativt lugn atmosfär. Den kan då guida på tider kring cirka 0,05 - 0,4 sekunder beroende på stjärnans ljusstyrka.
Backlashen i monteringen spelar inte så stor roll när AO-8,an träder in då den korrigerar med vinklingar av den inbyggda spegeln och då är monteringens korrigeringar "tillfälligt" avstängda då min CCD,s inbyggda guider inte används samtidigt som AO-8:an. Viktigt är dock att polinställningen är mycket bra.
Så stora hopp m.m. klarar den inte av utan försvinner guidestjärnan snabbt.
Tyvärr är den inte användbar till många objekt då jag ju som sagt måste hitta en guidestjärna till det inbyggda chipet i ST2000XM CD,n. En extern guider vore bättre.
Timo
Bengt

Post by Bengt »

Tycker det är smått fantastiskt du lyckas få till så runda stjärnor i den bildskalan.
Vad jag sett sista tiden är du nog den som tar med högst bränvidd på detta forum och kan ta såna här närbilder och lägger ut de i denna skalan.Utvecklingen verkar gå mot större chip = bilder äggs ut i widefieldskala vilket är väldigt synd när det finns en uppsjö med små galaxer av denna typen.

Bengt
Timo

Post by Timo »

Bengt wrote:Tycker det är smått fantastiskt du lyckas få till så runda stjärnor i den bildskalan.
Vad jag sett sista tiden är du nog den som tar med högst bränvidd på detta forum och kan ta såna här närbilder och lägger ut de i denna skalan.
När man kan använda den adaptiva optiken så blir de runda och fina. Men det är oftast inte läge för det om man inte har extern guider.
Den vanliga guidningen med inbyggda chipet har nu ett fel på 0,8 pixlar som mest med 2000 mm brännvidd och 7,6 mikrons pixlar. Så riktigt runda och fina blir de inte än fast jag laddat ner en PEC korrigering via Pempro. Men jag skall tydligen räkna med en fördjörning för nerladdning på någonstans mellan 0,5 - 1,2 sekunder för att korrigeringen skall komma på exakt rätt ställe. Få se om och i så fall hur mycket det gör på PE-felet. Kan jag komma ner till ett maxfel på 0,5 pixlar så kanske allt blir runt och fint, vi får se.
Annars har vi ju alltid Photoshop till hjälp mot "jordnötsstjärnor".

Ja, med denna brännvidd på 2000 mm så är det galaxjakt som gäller. Likaså klotformiga stjärnhopar får plats på chipet. Nebulosor har jag inte tålamod till då man behöver ta mosaik i LRGB.
Timo
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Timo

Jättetrevligt med en bild från dig! Sporrar ju alltid andra och en själv att jobba vidare. Som du påpekar så är det ju rätt svulstiga stjärnor men det är ju något som kommer med brännvidden anser jag. Något jag försökt förklara i många år då det ju i princip bara har varit jag som kört med så hög och högre brännvidd. Nu har det ju dykt upp fler t.ex. Jörgen Andersson, där ser man också att stjärnorna gärna blir stora men jag tycker inte det gör något. Framför allt som det Bengt också är inne på man når de lite mer ovanliga och "små" objekten.

Vi får kämpa vidare vi i > 2000mm klubben :)

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Hej Micke,
ja vår atmosfär smetar ut stjärnorna vid längre brännvidder men delvis beror det också på optikens kvalitet. Spotdiametern är ju som bekant lite större för SCT och även för min Cassegrain. Speciellt RC och Maksutov är förnämliga optiskt sett och leverar små stjärnor.
Glömde säga att det är med reduceraren jag når 2006 mm. Utan den ligger det på 3000 mm i närheten av din SCT tror jag.
Timo
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Grattis till en fin bild. riktig fina små detaljer i armarna på galaxen!
Peter R

Post by Peter R »

Vacker liten galax med fin upplösning. Och det verkar krylla av andra små galaxer runt om.
Hur bestämmer du vilka objekt du vill ge dig på, för de verkar inte vara bland de vanligaste eller mest fotograferade?

/*Peter R
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Riktigt fin bild med fina detaljer, hur stor är denna galax om man typ jämför den med galaxerna i ex. Leo Triplet? Får en känsla av att den knappast hade gått att urskilja om jag hade fotat den..

Är det svårt att kollimera en sådan tub som du har?

/LG
Timo

Post by Timo »

Tack för alla kommentarer !
Peter - denna valde jag ut p.g.a. guidestjärnan eftersom jag skulle testa den adaptiva optiken. Tror guidestjärnan hade mag 6,53 så teoretiskt skulle jag kunna guidat med 0,05 sekunder men den kassa atmosfären tvingade upp tiden till 0,4 sekunder.
Annars har jag valt ut 4 inte så vanliga objekt som ligger bra till från mitten av januari och framåt. Det är då jag hoppas på att kunna få fram några bilder om vädergudarna är med oss.
Lars-Gunnar - efter en snabb titt på internet så är den ungefär 1/3 av M65 och M66 så den är inte stor.
Kollimeringen är inte svår för denna VMC260L som den heter. Bara sekundären kollimeras och det i fokusmode med Maxim eller CCDops (som jag använder)
Spiksen är räddningen då jag med en förstoring av bilden på monitorn bara har att se till att alla spikes är så skarpa som möjligt. Kan ta allt från 30 - 60 minuter om man vill träffa exakt rätt. Men sen håller det i något år om man inte är ovarsam med tuben.
Timo
Terje

Post by Terje »

Snygg bild inget att säga om det, men var tusan har du hittat en lucka i moln/dim täcket tillräckligt lång för att fåtill bilden!
Timo

Post by Timo »

natten mellan den 1 - 2 januari tror jag visst det var.
/Timo
Starsoft

Post by Starsoft »

Galaxen ser ju riktigt skarp och fin ut. Den lilla stjärnan? som ser ut som en ostbåge lite till höger om galaxen, vad är det för något?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb