Köpa saker från utlandet
Köpa saker från utlandet
Hej!
Jag funderar på att kanske investera i en TS-optics Photoline 80mm APO och hittar den på teleskop-express.de. Min fråga är hur det ser ut med inköp från ett EU-land? Måste man då skatta både i Tyskland och i Sverige eller hur funkar det? Refraktorn kostar just nu ungefär 700€, men vad blir totalen tror ni?
Tack på förhand!
Filip
Jag funderar på att kanske investera i en TS-optics Photoline 80mm APO och hittar den på teleskop-express.de. Min fråga är hur det ser ut med inköp från ett EU-land? Måste man då skatta både i Tyskland och i Sverige eller hur funkar det? Refraktorn kostar just nu ungefär 700€, men vad blir totalen tror ni?
Tack på förhand!
Filip
Re: Köpa saker från utlandet
Hej!
Ingen extra skatt eller tull inom EU (trots corona). Det priset du får från dem, inklusive frakt, är det du betalar. Du momsar i säljarens land (om du inte köper i din firma och fixar momsen där).
Mvh
Magnus
Ingen extra skatt eller tull inom EU (trots corona). Det priset du får från dem, inklusive frakt, är det du betalar. Du momsar i säljarens land (om du inte köper i din firma och fixar momsen där).
Mvh
Magnus
-
- spamtest: JA
Hej!
Precis som Magnus skrev.
Kan annars bara tillägga att teleskop-express är super! Handlat där flera gånger. Fick idag hem mitt nya teleskop (10" Newt) från dem, beställdes i fredags. Hade missat att lägga till dovetail och skrev precis samtidigt som de skickade teleskopet. De slängde ihop en order med gratis expressfrakt på dovetail åt mig. Super service!
Precis som Magnus skrev.
Kan annars bara tillägga att teleskop-express är super! Handlat där flera gånger. Fick idag hem mitt nya teleskop (10" Newt) från dem, beställdes i fredags. Hade missat att lägga till dovetail och skrev precis samtidigt som de skickade teleskopet. De slängde ihop en order med gratis expressfrakt på dovetail åt mig. Super service!
Viktor
GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Jag beställde nyligen hem en Baader Zoom & Barlow samt en sökare från teleskop-express.de, de levererade raskt och med bra information kring köpet.
Jag skulle dock se över de olika betalningsalternativen, i mitt fall betalade jag med kreditkort och det gick genom deras PayPal-tjänst som la på en ganska saftig valutakonverteringsavgift på 4% IMO (vet inte om detta är normalt påslag). Så om man ist väljer deras banköverföringsalternativ så kanske man kan slippa PayPals-påslag och få bankens valutaavgift ist (gissar att den är lägre).
Jag skulle ivf beställa igen från dem.
Jag skulle dock se över de olika betalningsalternativen, i mitt fall betalade jag med kreditkort och det gick genom deras PayPal-tjänst som la på en ganska saftig valutakonverteringsavgift på 4% IMO (vet inte om detta är normalt påslag). Så om man ist väljer deras banköverföringsalternativ så kanske man kan slippa PayPals-påslag och få bankens valutaavgift ist (gissar att den är lägre).
Jag skulle ivf beställa igen från dem.
"mitt fall betalade jag med kreditkort och det gick genom deras PayPal-tjänst som la på en ganska saftig valutakonverteringsavgift på 4%"
Bra tips! Nu fattar jag varför det blev dyrare när jag handlat där än jag räknat med. Oskick alla dessa transaktionsavgifter.
Bra tips! Nu fattar jag varför det blev dyrare när jag handlat där än jag räknat med. Oskick alla dessa transaktionsavgifter.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
-
- spamtest: JA
Ja PayPal har hög konverteringsavgift. Jag brukar betala med PayPal men kan då välja mellan att betala med deras konvertering eller direkt i Euro och använda bankens konvertering istället. Blir alltid några hundralappar billigare att låta banken växla!
Viktor
Samma här, jag använder ALDRIG paypals (eller någon annans) valutakonvertering utan betalar alltid med den lokala valutan och låter sedan banken sköta växlingen.
Tack för supertips!
Så i teleskop-esxpress.de så läggs det på en moms på 19% och på det en fraktavgift och det blir "slutpriset" (plus eventuell konvertering hos banken)?
Så om jag köper något där för €1'000 så betalar jag €1'190 plus frakt?
/Filip
Så i teleskop-esxpress.de så läggs det på en moms på 19% och på det en fraktavgift och det blir "slutpriset" (plus eventuell konvertering hos banken)?
Så om jag köper något där för €1'000 så betalar jag €1'190 plus frakt?
/Filip
Deras priser har redan momsen 19% inräknad. Du behöver bara lägga till avgiften för frakt.
/Hans
/Hans
Och man får en liten påse med godis med på köpet 
Väldigt liten men dock...
Magnus

Magnus
En C11 Edge HD + Losmandy Mount och en påse godis, Bitte
Magnus A.

Magnus A.
Cyberphoto (i Umeå) brukar också skicka med lite godis ....magnuslar wrote:Och man får en liten påse med godis med på köpet
Magnus

/Per S
Jepp, jag fick en KitKat som glad överraskning när jag fick hem mitt teleskop från Cyberphoto och gelégodis från teleskop.de.