Inhandlade ett Meade DS-80 f/11 refraktor till min grabb (Robin). Jag fick det till starkt reducerat pris eftersom det var den manuella versionen av DS-80 som inte är lika populär som den digitala. Men eftersom jag redan har ett motorkit (Meade 493) för teleskopet så har det nu fått full GOTO utan en extra krona! Låt vara att det är en alt-az-montering, men den fungerar utmärkt för visuella obsar och planet- och månfoto. Längre fram kommer han själv att börja fotografera med Toucam-kameran så det ska bli kul att se vad han kan åstadkomma.
Hur är då detta teleskopet? Ja, vi får se. Ingen Losmandymontering eller Astrophysics Apo-tub, men trots det så är det förvånansvärt bra teleskop för pengarna, även till fullpris.
Enligt andra recensioner så är monteringen faktiskt stabil trots att det är av aluminium. Det hänger samman med stativbenens konstruktion och teleskopets låga vikt. Klappar man till teleskoptuben lätt så stannar det faktiskt på 1-2 sek. Tuben, som är av aluminium, väger ca 2 kg utan tillbehör. Optiken är mycket bra. Ingen synlig kromatisk aberration, tack vare god optisk kvalitet men också fokallängden f/11. CA-värdet ligger på 3.5. Förstoringar upp till 150 ggr är inga problem.
Tyvärr är de medföljande okularen 0.96 tums. Diagonalen är också lite dålig. Men eftersom fokuseraren är en 2-tums, så ska jag sätta dit en 2-till-1.25 tumsadapter och en av mina överblivna 1.25 spegeldiagonaler. Fokuseraren i sig är ingen Crayford, men duger utmärkt.
På det hela taget ett ganska oslagbart teleskop med tanke på att det kostat mindre än en normalt lågprisokular...