NGC 884 + 869 Double Cluster - Dan Heimdahl

Bilder från galleriet
Post Reply
danhei
spamtest: JA

NGC 884 + 869 Double Cluster - Dan Heimdahl

Post by danhei »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 884 + 869 Double Cluster
Exponering: 45 min, 300sek subs
Fotograf: Dan Heimdahl
Kommentar: En Julhälsning till alla men främst till Robert som håller denna sajt igång och som ger så måmga av oss glädjen att se vad vi alla skapar. Är själv mycket sparsam hittills med publiceringar men det beror till största delen av att jag är så kräsen och självkritisk till mina egna försök. Hoppas dock det blir mer 2011. Dubbelhopen är en av de få bilder jag är ganska nöjd med, även utan star spikes. Men så här i juletider passar det att försköna lite tycker jag.

MVH
/Danne

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: NGC 884 + 869 Double Cluster - Dan Heimdahl

Post by Peter R »

E
Peter R

Post by Peter R »

Eftersom det är en så fantastiskt fin bild, och med tanke på att det är dagen innan julafton, så får vi väl ha överseende och godkänna spikesen.
Du kanske inte ska vara överdrivet självkritisk utan det skulle vara trevligt att se fler av dina bilder.

Jag hoppas att alla som har byggt obs under hösten får tillfälle att skotta fram dem, och att Robert med andra får lite ledigt från blöjbyten så att vi får se lite mera av era alster!
Och så passar jag också på att önska alla en god jul och ett gott nytt år 2011.

°<⎜:-)>

/*Peter R
Grinde

Post by Grinde »

Jättesnyggt!
Och själv har jag inte växt ifrån att tycka om starspikes, så jag tycker du gjort dom riktigt bra, skön julstämning med glitter och allt. Använder du ProDigitals ps plugin?
Bra jobbat med färgerna på stjärnorna också, sånt gillar jag skarpt! Lägg självkritiken åt sidan för ett tag och släng upp fler bilder, jag tror vi alla här skulle uppskatta det. Jag resonerade precis likadant fram till ett halvår sen.

God Jul!
Och stort tack till Robert som gör det här möjligt
Timo

Post by Timo »

En riktigt läcker bild på dubbelhopen enligt min mening !
Och som ägare till en Klevtsov-Cassegrain så tycker jag förstås att spiksen ger en extra dimension till bilden :D
Å andra sidan har jag alltid tyckt så. Ligger nog något romantiskt i det.

God Jul och Gott Nytt År på er alla i vårt trevliga forum !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
gost

Post by gost »

Otroligt fint julkort Danne, kul att se lite alster från dig, ser fram emot flera.

Har du fått "drömtuben" än?
danhei

Post by danhei »

Tack.
Jo, jag får försöka ta er på orden och bättra mig och försöka ladda upp lite mer 2011.
Stämmer, jag har använt "Star Spikes Pro" som är snabbt o effektivt, och är bra till annat än spikes dessutom. Går ju iofs att fixa spikes manuellt i PS också, men det är betydligt bökigare och tidskrävande.
Göran, tuben ska förhoppningsvis komma i januari :D Är ju ingen löpande band tillverkning så är även inställd på februari om det skulle bli fördröjt då helt manuell tillverkning kan ge förseningar.

MVH
/Danne
Morgan

Post by Morgan »

Mycket vacker bild Danne den gillar jag starkt.
Så du ska införskaffa en ny tub? Vad blir det för modell du ska komplettera din WO med, för den ska du knappast byta ut?

God Jul till er alla!

//Morgan
// Morgan
danhei

Post by danhei »

Jo Morgan, tyvärr, WO-n åker ut. Redan borta faktiskt så jag kommer ej att se den mer. Anledningen är att den var beskaffad med ett optiskt fel jag inte kunde acceptera. Se blogginlägg från 2010-12-05 på http://www.heimdahl.eu/webblogg.htm

I detta vill jag gärna tillägga att vi har en fantastisk och förstående man vid namn Hans Almgren på TS, som efter många turer med diverse experter involverade föreslog ett återköp av tuben. Detta uppskattar jag otroligt mycket :)

Nya tuben blir en TEC APO 140.

MVH
/Danne
Terje

Post by Terje »

Måste säga att det var en riktigt snygg bild på dubbbelhopen, som väl alla här vet så verkligen älskar jag artificiella spikes... men på denhär bilden var dom faktiskt acceptabla, gav liksom lite mer julstämning!
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Dubbelhopen fångar en på nåt knepigt sätt, det är lagom många stjärnor med lagom mycket djuprymd emellan, tilltalar ögat tror jag. Väldigt bra bild denna, jag tycker spikes är fräckt!
Danne du har en väldigt trevlig hemsida och en tillika bra blogg. Det är kul att se bilder på utrustning under montering etc.
Hoppas du blir nöjd med ditt TEC.

/LG

Return to “Bilder”