M51 Whirlpool galaxy - Viktor Abelin

Bilder från galleriet
Post Reply
Viktorious
spamtest: JA

M51 Whirlpool galaxy - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirlpool galaxy
Exponering: L: 29*24sek
Fotograf: Viktor Abelin
Teleskop: Celestron C9.25 f/6.3
Kamera: Xiaomi Mi Note 10
Kommentar: Ny mobil med bättre sensor. Misslyckad session överlag men ändå en bild utav det! Att ha i åtanke: inga flats (råkade nog täcka för linsen) och bara 8 darks. Dessutom fortfarande Evolution monteringen som inte är lämpad för foto (tog 135 bilder och kunde endast använda 29).
Tycker det är otroligt att detta är resultatet av en misslyckad session med mobilen. Gå tillbaka några år i tiden och detta hade varit dyrt och tidsödande att uppnå!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
kribba

Re: M51 Whirlpool galaxy - Viktor Abelin

Post by kribba »

Extremt bra jobbat med mobil :good:
Men försök byt till en DSLR så tror jag du kommer utvecklas snabbare i hobbyn :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious

Re: M51 Whirlpool galaxy - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Hehe nja kanske det. Men så som jag njuter av hobbyn just nu så ligger jag precis rätt. Har mycket kvar att förbättra med mobilen först och framförallt nu med en ny bättre vill jag först få en session som jag är nöjd med. Har inte riktigt tid och pengar att börja joxa med DSLR nu. Kanske om några år, fast då lutar jag redan åt en CMOS. Före kamera i prioritet kommer en refraktor för vidvinkel och ett bättre stativ (ekvatoriellt).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.

Return to “Bilder”