M31 Andromedagalaxen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

M31 Andromedagalaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 17*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: 85 minuter total exponering, äntligen!
All behandling i photoshop, inkl darks & flats. Det började dock krypa in dagg både på teleskopets frontlins och i guidetuben trots daggkåpor efter drygt en timme, och efter 17 frames så gick det inte guida längre. Men personligen är jag grymt nöjd med säsongens start, med nytt rekord i exponeringstid, då mina tidigare försök snittat runt 10-15 minuter innan nån börjar krångla, tex moln, dagg, soluppgång osv.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M31 Andromedagalaxen - Jonas Grinde

Post by Starsoft »

Det där tycker jag var riktigt snyggt, inte för mycket bildbehandling.

Jobbigt med fukten, man måste nästan använda värmeband om man har frontlinser och inte vill stå där med hårfönen hela tiden, i alla fall på hösten.

Det vore trevligt om vi fick se en fullstor obehandlad råbild från den här serien så att det gick att se hur teleskopet uppträder i hörnen, jag har länge varit en spekulant på ett sådant teleskop men inte vågat vara först att prova :)

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Grinde

Post by Grinde »

Starsoft wrote:Det där tycker jag var riktigt snyggt, inte för mycket bildbehandling.

Jobbigt med fukten, man måste nästan använda värmeband om man har frontlinser och inte vill stå där med hårfönen hela tiden, i alla fall på hösten.

Det vore trevligt om vi fick se en fullstor obehandlad råbild från den här serien så att det gick att se hur teleskopet uppträder i hörnen, jag har länge varit en spekulant på ett sådant teleskop men inte vågat vara först att prova :)

Anders
Stort tack!
Absolut, här kommer en orörd .jpg , det var dock ett tag sen jag kollade kollimeringen (skywatcher laser, räcker såna?) , men jag tycker bilderna är de bästa hittils med teleskopet, fokuserat med bahtinov mask.
Attachments
Lightframe
Lightframe
Rymd01 009.JPG (5.9 MiB) Viewed 3063 times
GAIS

Post by GAIS »

Trevlig bild och grattis!

När vi snackar BRA totala exponeringar över timmen är du med i den lite "tyngre" klubben, räkna med att allt kommer bli bättre från nu... och snart inser du vitsen med MÅNGA timmar exponering... och nu är du fast på riktigt... och snart blir det dyrare (för du kommer snart börja med LRGB fotografering när du nått gränsen för DSLR)

Och ditt teleskop visar verkligen fina stjärnor ända ut i hörnen (detta är dyrt - så ditt skåp är en prismässig hit!)
Reklamen och många tester säger detta, men jag tror många gamla rävar (mig inkluderat) ställer sig undrande att teleskop i den prisklassen verkligen är så bra.

I övrigt har du lite röda "prickar" här och där (på bilden, inte nån annanstans hoppas jag), detta kan du fixa med darks.
Ta darks både innan och efter sessionen...

Detta med imma fixar du med ett värmeband - för jag antar du redan har en "liggunderlagstub" runt teleskopet (som sticker fram typ 40cm)? - detta brukar räcka långt, men och andra sidan har en MAK saftig glasbit längst fram som drar till sig kondens...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Grinde

Post by Grinde »

GAIS wrote:Trevlig bild och grattis!

När vi snackar BRA totala exponeringar över timmen är du med i den lite "tyngre" klubben, räkna med att allt kommer bli bättre från nu... och snart inser du vitsen med MÅNGA timmar exponering... och nu är du fast på riktigt... och snart blir det dyrare (för du kommer snart börja med LRGB fotografering när du nått gränsen för DSLR)
Du anar inte hur rätt du hade... Fortfarande förvånad hur mkt detaljer man kan klämma ut ur bilden om man har mer än 15 minuter data. Väldigt många bitar som fallit på plats känns det som. Och jag är fast på riktigt, som en fjortis som tjuvrökt och druckit alkoläsk för första gången. Jag trillade dit rejält! Och jävlar vad dyrt det blev nu helt plötsligt, får se vad tomten får med sig hem om nån vecka :D :D
GAIS wrote: Detta med imma fixar du med ett värmeband - för jag antar du redan har en "liggunderlagstub" runt teleskopet (som sticker fram typ 40cm)? - detta brukar räcka långt, men och andra sidan har en MAK saftig glasbit längst fram som drar till sig kondens...
Jag borde erkännt mitt problem med imma direkt (och mina röda prickar. På bilden alltså.) , med tanke på att nästan varje foto-session förra säsongen slutade med imma, just därför jag blivit van att behandla väldigt få subs. Men nu har jag äntligen värmeband, och för första gången behöver jag inte stoppas av dagg längre... Nu är det ju "bara" vädret som står i vägen. Och nära -30°C (men det erkänner man ogärna om man är från jämtland)
gost

Post by gost »

-30, det är väl då vi här i Jämtland plockar in grillen?

Return to “Bilder”