Har just köpt mitt första teleskop med monteringen EQ5 och skulle försöka ge mig på en polar alignment.
Efter noggranna inställningar az/alt var det dags att kolla i sökaren. Då visades Octans på sökarbilden, inte Cassiopeia och Big dipper. Vilket skämmigt nybörjarfel har jag begått?... hjälp mig nån :-)
EQ5-fel halvklot :-)
-
- spamtest: JA
Re: EQ5-fel halvklot :-)
Hej!
Jag förstår att det är polsökaren du syftar på. Även Polaris lär finnas med, man har lagt in både Polaris och Octans i bilden för att den ska vara användbar från båda halvkloten.
Mvh
Hans Bengtsson
Jag förstår att det är polsökaren du syftar på. Även Polaris lär finnas med, man har lagt in både Polaris och Octans i bilden för att den ska vara användbar från båda halvkloten.
Mvh
Hans Bengtsson
Känner du igen bilden i första posten i denna tråd nedan?
viewtopic.php?f=69&t=17007&p=79542#p79542" onclick="window.open(this.href);return false;
I så fall ska monteringen positioneras så att Polaris hamnar någonstans mellan ringarna beroende på vilket årtal samt tid på dygnet du gör polinställning. Jag använde appen PS Align som hjälpmedel.
viewtopic.php?f=69&t=17007&p=79542#p79542" onclick="window.open(this.href);return false;
I så fall ska monteringen positioneras så att Polaris hamnar någonstans mellan ringarna beroende på vilket årtal samt tid på dygnet du gör polinställning. Jag använde appen PS Align som hjälpmedel.
Skärmdump från PS Align för ett exempel på var Polaris kan hamna i sökaren.
ÅÅÅÅÅ.. va skönt. allt stämmer med era inlägg. samma sökarbild som i andra tråden. (känns fantastiskt att man använda den även när man är på södra halvklotet, sparar mycket pengar
)
Antar att den skall justeras så hårkorset vrids så den sitter i linje alt/az med monteringen.
Stannar där för att inte blotta alla luckor på en gång
Tack för all hjälp

Antar att den skall justeras så hårkorset vrids så den sitter i linje alt/az med monteringen.
Stannar där för att inte blotta alla luckor på en gång