Omegon refraktor

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Tompa53
Posts: 3
Joined: 2012-04-01 10:49:24
spamtest: JA

Omegon refraktor

Post by Tompa53 »

Har funderat på att köpa teleskop. Ska användas enbart för visuella observationer, i första hand planeterna. Vill slippa krångel med kollimering, dagg mm. Sneglar därför på en refraktor med anständig öppning och låg vikt. Har hittat en kandidat av märket "Omegon" https://www.omegon.eu/telescopes/omegon ... ta/p,55229" onclick="window.open(this.href);return false; Någon som känner till om det här är bra grejer?

Tompa
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har ingen aning men blev nyfiken och hittade den här:

https://www.cloudynights.com/topic/5612 ... rst-light/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du sett? Han är ju lite kluven till, i sammanfattningen på slutet. Inte till kvaliteten men om det är rätt val. Inte exakt samma tub, dock.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by Hans Bengtsson »

Tompa53:

Det teleskop du länkar till är förmodligen av hög kvalitet ... men i huvudsak ett instrument lämpat för astrofoto. För visuella ändamål kan du för en bråkdel av pengarna köpa ett mycket mera effektivt Newton-teleskop. Du kan då se svagare stjärnor, få bättre upplösning, använda högre förstoring, osv.

Kollimering av Newton är inget du behöver bekymra dig för. Enkelt gjort om det behöver göras (jag har aldrig behövt kollimera min 8-tum f/5 Newton trots många hundra timmars användning). Att kollimera andra teleskoptyper är betydligt krångligare.

Dagg får man praktiskt taget aldrig på huvudspegeln i en Newton, om tuben är sluten eller försedd med skyddande kappa. Däremot förstås på sökare och okular, men det problemet har man ju även med en refraktor när de yttre omständigheterna är ogynnsamma.

En viktig fråga är förstås i vilken mån du måste flytta på utrustningen när du ska observera. Allmänt gäller att man ska observera så nära hemmet som möjligt, annars missar man de flesta möjligheterna. Tillgänglighet är prio 1.

Planeterna, som du nämner att du vill observera, ligger inte i gynnsam position i år (nu lät jag nästan som en astrolog!). Både Jupiter och Saturnus, de två planeter där man kan se flest detaljer, är placerade ett bra stycke söder om himmelsekvatorn hela året. De kommer därför som bäst att titta upp en liten bit över horisonten i söder, med rätt suddiga bilder i teleskopet som följd. Så jag skulle rekommendera att du även inriktar dig på deep-sky eller kometer eller varför inte variabla stjärnor, åtminstone som komplement till planeter.

Mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Omegon refraktor

Post by Robert Habolin »

Dagg får man praktiskt taget aldrig på huvudspegeln i en Newton
Jag har lite Öländsk kvällsfukt som begs to differ... :D :D

Daggkåpa och gott om värmeband så går det dock hyfsat... men det är brutalt så här nära vattnet.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Omegon refraktor

Post by stoffe »

Ska du ha ett teleskop endast för visuellt bruk med bra öppning och låg vikt, då är det ett dobson teleskop du ska ha. Inte en apo refraktor avsedd för foto.

Ang Hans Bengtssons newtonteleskop aldrig behöver kollimeras så låter det helt osannolikt i mina öron. Hans får gärna ta med dig det på TUS eller VSP så vi andra kan få kika i det. Vi kanske lägger kollimeringen på olika nivåer där vi själva är nöjda. Det krävs i regel olika kollimering beroende på vilken sida av piren man är på vid en tysk montering. Jag fotar planeter samt dubbelstjärnor och måste kollimera om ofta för att få utrustningen att lira perfekt trots fast uppställning där jag inte flyttar teleskopet annat än från liggande läge upp till att få in en planet på himlen. Trots att jag äger en Cave Astrola som är ett kvalitetsinstrument så måste jag kollimera om lite då och då.

Jag skulle vilja påstå att kollimering är olika beroende på vilken nivå man vill lägga sig på. Det där superperfekta är svårt att uppnå då det kan vara seeingbegränsat vid t ex stjärnkollimering.

Kollimering är en relativt enkel process som går relativt fort och lätt att lära sig.

Här är en länk till den numer avlidna Nils Olof Carlins hemsida via Web archive då hans originalsida numer är nertagen. Här står det en del om kollimering.

Sajten ska tydlgien gå att nå via saaf oxå men jag har ingen länk för det och hittar den ej heller där.

https://web.archive.org/web/20110722154 ... kolli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Omegon refraktor

Post by hbar »

För planeter vill du väl gärna ha lite längre brännvidd o då är väl en Maksutov lämplig. En Skymax 127 kostar ca 4kkr o väger under 4kg. Är lika okomplicerad som en refraktor att använda.

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by Hans Bengtsson »

Stoffe:
Jag lovar, jag har aldrig kollimerat 8-tummaren trots att den använts till åtskilliga tusen variabelskattningar. Jag har ju, det ingår liksom i jobbet, stenkoll på att gränsmagnituden inte förändras på något märkbart sätt under årens lopp. Och det har den inte gjort. När jag då och då byter ut zoomen mot 5 mm så kan jag fortfarande se stjärnor av magnitud 14.0 ifall förhållandena är goda. Och det är jag väldigt nöjd med, när jag beaktar att jag står på en ljusförorenad balkong några få kilometer från Göteborgs centralstation.

Teleskopet har aldrig befunnit sig längre från balkongdörren än ett par meter, och det är inte aktuellt att ta det längre än så. Då skulle jag förmodligen tvingas kollimera! Vid observation på balkongen står det alltid uppställt i nästan exakt samma läge, riktad mot altitud mellan ungefär 10 och 50 grader. Nära zenit kan jag inte observera pga balkongtaket. Själv står jag alltid i samma position, rakt upp och ner. Om okularpositionen behöver komma ännu mera perfekt för ögat så roterar jag tuben i hållaren, det tar några sekunder. Jag står alltid till vänster om teleskopet.

Så hemligheten ligger nog mest i att jag alltid gör på samma sätt, teleskopet står alltid i samma position, och det flyttas aldrig mer än ett varsamt utlyftande på balkongen. Jag har ett kollimeringsokular som jag kollade i några gånger för många år sedan ... men det slutade jag med eftersom allt såg precis likadant ut som förra gången ... Ingenting ändras i de optiska elementens inbördes lägen från en kväll till nästa. Om temperaturen skulle ändras så yttrar sig det symmetriskt, så att fokus ändras en smula, men det är inget jag märker eftersom jag ändå fokuserar vid varje obs.

Det är fullt möjligt att planetobservationer skulle kräva mera exakt kollimering, men jag håller på med variabler, och så länge jag inte kan upptäcka minsta lilla tecken på magnitudförlust kör jag glatt vidare och låter kollimering vara ett icke-problem i min (numera rätt begränsade) obsverksamhet.

För att återgå lite mera till trådens huvudspår, så skulle jag alltså inte i första hand föreslå en liten kortbrännviddig om än vass refraktor vid visuell observation av planeter. Man vill gärna ha ganska lång brännvidd i det sammanhanget och större öppning än 4 tum för att kunna förstora ordentligt så man kan se detaljerna. Och när det gäller kollimering så skulle den frågan, till skillnad från vad som ofta görs, lika gärna kunna sättas upp på pluskontot, inte minuskontot, hos en Newton. Detta eftersom eventuell kollimering är enklare att utföra på Newton än andra teleskopkonstruktioner.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa53
Posts: 3
Joined: 2012-04-01 10:49:24
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by Tompa53 »

Tack för svar och förslag på teleskop. Jag skulle kanske lagt till att avsvalningstid ser jag som en rejäl nackdel och då faller ju de flesta teleskop med speglar ifrån. Har läst runt en del och konstaterar att åsikterna om teleskop är många, vilket inte minskar förvirringen precis. En refraktor behöver så klart också svalka sig lite, men i ett lagom format ganska användbar på kort tid. Om jag förstått det hela rätt, vill säga?

Omegon-teleskopet har relativt kort brännvidd. Fördel om jag vill titta på lite större områden, sämre om jag vill titta på planeter (har jag läst mig till). Men jag tänkte så här, att om kvaliteten är bra så går det kanske att pressa förstoringen till en anständig nivå. Bor på 10:e våningen och tänker mig snabba turer ut på balkongen när andan faller på. Eller teleskop/stativ under armen och bilen ut en bit från stan. Så litet och lätt är önskemålet.

Det låter som jag redan bestämt mig? Alls inte. Jag är öppen (och tacksam) för alla förslag från de som kan det här betydligt bättre än jag.

Tompa
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by Hans Bengtsson »

Det låter jättebra att du funderar några varv innan du bestämmer dig. Ett vanligt fenomen är att det köps ett stort och klumpigt teleskop som med stor möda måste fraktas bort från hemmet varje gång det blir stjärnklart. Bara extrema entusiaster orkar göra det på något regelbundet sätt. I all synnerhet som det då ibland hinner mulna på under tiden.

En god fråga att ärligt ställa sig själv innan man lägger ut pengar lyder: ”Är det rimligt att tro att jag kommer att ...?”. Och så går man igenom konceptet från början till slut, från ax till kaka.

En balkong på tionde våningen låter som en utomordentlig obsplats. Förutsatt att det inte finns mycket störande artificiellt ljus i balkongens omedelbara närhet. Balkong innebär omedelbar tillgång till instrumentet, man kan passa på så snart tillfälle ges. Och ingen stor sak ifall det mulnar på 5 minuter senare.

På en balkong kan man i regel unna sig ett ganska stort instrument eftersom man nästan helt slipper kånka på det. Det gäller dock att tänka på geometrin. Balkongräcket kan ställa till problem ifall man vill satsa på dobsonmobtering (grodperspektiv). Jag har därför valt tysk ekvatoreal till 8-tummaren. Utan polinställning för att okularpositionen alltid ska vara optimal och nästan konstant.

Avkylningen tar förstås längre tid ju större optik man har. Man ska helst ta ut teleskopet en halvtimme i förväg, samtidigt som man låter ögonen mörkeranpassa sig. Det rådet följer jag dock oftast inte själv, jag tar ut teleskopet och börjar direkt. Men det kan jag göra tack vare specialområdet variabler. Jag obsar helt enkelt de ljusare variablerna först, och då spelar det ingen roll om bilden hoppar en del. Men det är först efter ungefär en halvtimme som teleskopet når sin fulla kapacitet.

Den viktiga skiljelinjen går inte mellan perfekt eller inte helt perfekt bild, den går mellan att använda teleskopet någorlunda ofta eller att inte använda det.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Omegon refraktor

Post by magnahrl »

Hej!

Du har fått utmärkta råd av Hans men jag hoppar ändå in här...

Jag har en refraktor liknande den du överväger. En SW Equinox 120ED f/7.5. Väldigt fina bilder i förstoringar 30-300X. Utan synbart färgfel. Fantastiskt mångsidigt. Men lite stort och tungt. 6 kg ca. Kräver en CG-5/Vixen GP montering minst + celestron 2" stålben. Lite trångt att använda på balkongen. Kräver några vändor att bära från lgh ut till bilen. Min lilla C80ED refraktor är ofta ett bättre alt. när det är svinkallt eller hastigt och oväntat klarnar upp.
Köper du Omegon så tänk noga på ett det kräver en stabil och tung och ofta dyr montering!

Min lilla favorit är onekligen min gamla C8. Tar så liten plats på balkongen, synnerligen enkel att montera på en Vixen GP med lätta alu ben. Behöver förvisso kollimering vid enstaka tillfällen. Men det är oftast lätt gjort med lite träning. Det är bara sekundären som behöver justeras och resultat är oftast inspirerande. Dessutom kan f-talet ändras med en 0.63 FR, dvs en fokalreduserare som ändrar från f/10 till f/6.3. Häpp!!

Jag har också samlat på mig en 8" f/6 Newton och en Intes mak 6" f/12 sk MK66 genom åren men C8 är den som används mest.

Lycka till,
Magnus A.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Omegon refraktor

Post by DHEB »

Jag tycker både om newton teleskop och små refraktorer. Båda har plats i en amatörastronoms verktygslåda. Små refraktorer lämpar sig till mycket: man kan lätt kånka dem till någon skog, eller packa dem i en resväska om man åker till någon astronomiskt intressant plats, eller bära de ut med en hand till balkongen i stan. Ett litet teleskop tar inte heller så mycket plats hemma, och kan se rätt stilligt ut i vardagsrummet, där det kan med fördel användas som frö till intressanta samtalsämne när man får besök.

Små refraktorer ger fina vyer av bredda (flera grader) fält i låg förstoring, vilket lämpar sig mycket bra för att skåda öppna stjärnhoppar, stora nebulösor (från mörka platser) och såklart variabelstjärnor. Sedan är de mindre bra för det som kräver smala fält och hög förstoring, som t.ex. planeter och månen.

Vad ska man göra med teleskopet? Var? Hur mycket plats har man hemma? Allt är tyvärr en kompromiss. Ett visst teleskop passar kanske inte alla behov och önskemål. Kanske behöver man två? Sådan kan man kanske bara svara efter ett tag i hobbyn. Iaf som det gamla talesättet lyder: "det bästa teleskopet är det som används ofta".

Lycka till.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Omegon refraktor

Post by ragge »

Tompa53 wrote:... Bor på 10:e våningen och tänker mig snabba turer ut på balkongen när andan faller på. Eller teleskop/stativ under armen och bilen ut en bit från stan. Så litet och lätt är önskemålet.
En fråga att fundera på är också "vad vill jag få ut av detta ?"
För min egen del är det inte bara vad jag lyckas leverera (i mitt fall astrofoton, andra "skördar" i stället observationer). Minst halva behållningen består i att tillbringa ett antal timmar under en skapligt mörk himmel, och få se en vacker stjärnhimmel med egna ögon. Helst på en naturskön plats. Med varma kläder, termos och mackor. Vilka fina minnen man får... jag kan höra en uggla, eller sjöfåglarna i bakgrunden, dyningen från havet, kameran klickar på... och se där kommer Tvillingarna upp. Osv. Tanken har slagit mig att teleskopet bara är ett alibi för att kunna uppleva detta (lite överdrivet).

Så det är ett avgörande beslut, detta med portabelt eller (i praktiken) icke-portabelt.

Ragnar
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Omegon refraktor

Post by Kroppefjäll »

ragge wrote: Vilka fina minnen man får... jag kan höra en uggla, eller sjöfåglarna i bakgrunden, dyningen från havet, kameran klickar på...

Ragnar
Trangia-kökets kamp med att få upp temperaturen på glöggen är andra angenäms ljud i beckmörkret. (På tal om minnen)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Omegon refraktor

Post by ragge »

:good: @Kroppefjäll

Return to “Teleskop allmänt”