Jag har ett fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. När jag skulle kollimera mitt teleskop (celestron C6) senast så upptäkte jag att om jag kollimerar perfekt i mitten av bildfältet så är det väldigt off i mina hörn. Antar att detta har att göra med att fältet inte är platt?
Jag har en 0.63 corrector/reducer monterad https://www.celestron.com/products/reducer-corrector" onclick="window.open(this.href);return false; . Har idag testat med lite olika distanser (+-13 mm) från den spacing som celestron rekommenderar.
Men ser ingen större skillnad. Misstänker att något varit fel med min spacing eftersom jag får 1054 mm brännvidd när jag gör plate solving, det borde vara 945.
Är det någon som har några idéer om vad man skulle kunna göra för att förbättra det här? Kan det vara något fel med min corrector eller är detta normalt?
Skulle gärna behålla denna tuben ett tag till eftersom jag allt annat är så välfungerande med riggen jag har nu. Om bara bilderna hade kunnat bli lite bättre i hörnen så hade jag varit nöjd till nästa säsong i alla fall.