M51 Malströms-Galaxen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

M51 Malströms-Galaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströms-Galaxen
Exponering: 4*3min
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Hann bara ta 4 bilder innan teleskopet immade igen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: M51 Malströms-Galaxen - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Ja du har ju hunnit med hela säsongen innan den ens har börjat! Fina bilder måste jag säga, och med så pass kort exponeringstid! Imponerande!

Mvh //Micke
GAIS

Post by GAIS »

Återigen väldigt bra med så kort exponering, skall kanske spana in din MakNew :-)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R

Post by Peter R »

Hej Jonas,
Vilken rivstart med riktigt fina bilder. Vissa, som Hästhuvudnebulosan t.ex. tycker jag dock att du har gått lite hårt fram med brusreduceringsfiltret.
Vad använder du för stativ
Det skulle vara intressant om du ville skriva en recension av din Skywatcher MakNewton vid tillfälle.

Mvh
/*Peter R
Morgan

Post by Morgan »

Fina bilder Jonas

Jag funderade också i fjol på att köpa Explorer-190MN /EQ6 Pro SynScan Claes på RB hade ett introduktionspris på denna, men det blev ett lite enklare Explorer-200 / HEQ5 Pro, något som jag kanske ångrar idag :) .

Visst är fler av bilderna fotad i fjol som du har tidigare lagt upp på Rymdbutikens hemsida?
Hur som helst är det många fina bilder som du ska vara nöjd med, jag hoppas bara jag själv får fram några att visa här, när jag har fått ordning på min komakorrektor.
// Morgan
Grinde

Post by Grinde »

Thx alla!
Jo jag kan absolut knåpa ihop en recension, men först skulle jag nog vilja pröva nåt annat teleskop så jag har nåt att jämföra med, visuellt så är mn190 det enda teleskop jag kikat i, och fotografiskt så har jag bara mina kamera-gluggar att jämföra med...
Och ja min första säsong var en ständig kamp med photoshop & korta exponeringstider, pga en hel drös nybörjartabbar, både ute på fältet och hemma framför datan, men det är riktigt kul med all konstruktiv kritik, så man vet vad man ska jobba på, för bättre bilder vill vi ju alla ta!
Tompa

Post by Tompa »

Hej,

Vackra bilder!

Jag funderar på att köpa ett Explorer-190MN. Den verkar nu finnas i två varianter, en äldre med 2-tums Crayford fokusering som verka vara av typ "single speed". Hos utländska leverantörer har jag sett att 190MN har börjat säljas med dual-speed fokusering. Min fråga: Är 190-an krånglig att fokusera utan dual speed?

Allt gott,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Grinde

Post by Grinde »

Tompa wrote:Hej,

Vackra bilder!

Jag funderar på att köpa ett Explorer-190MN. Den verkar nu finnas i två varianter, en äldre med 2-tums Crayford fokusering som verka vara av typ "single speed". Hos utländska leverantörer har jag sett att 190MN har börjat säljas med dual-speed fokusering. Min fråga: Är 190-an krånglig att fokusera utan dual speed?

Allt gott,
Tomas Wikander

Tjenare Tomas & stort tack!

Jag har varianten med single speed, och det är det enda teleskop jag nånsin ägt, så jag vet inte hur mkt lättare det blir med dual speed. I början fokuserade jag med live view på min systemkamera, och det funkade faktiskt helt ok, men sen köpte jag en bahtinov-mask för fokusering, och då blev det skitenkelt tillsammans med liveview, snabbt och effektivt, så jag uppfattade aldrig fokuserandet som svårt, trots att det är första teleskopet jag ägt. Så en bahtinov-mask är absolut nåt jag rekommenderar, + dagghuv & värmeband.

Return to “Bilder”