IC 349 Barnard\\\'s Merope Nebula - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

IC 349 Barnard\\\'s Merope Nebula - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 349 Barnard\'s Merope Nebula
Exponering: 51x31 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Under stjärnan Merope i Plejaderna syns den lilla reflektionsnebulosan IC 349 som en liten pil som pekar mot stjärnan.
Jag har kombinerat den monokroma bilden med färgdata från andra bilder av området.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: IC 349 Barnard\\\'s Merope Nebula - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Ja det här var ju verkligen udda! Men du har lyckats, absolut! Man ser tydligt den lilla nebulosan på din bild också! Tänk vad många objekt det finns! Själv försökte jag mig på M45 (igen och igen) när min datorskärm drog sin sista suck! Tre år är nog max för en PC skärm i en ouppvärmd, fuktig miljö! Men jag köper en ny begagnad, det har jag gjort nu ett par gånger. Kan inte komma på något annat sätt? Det funkar i och för sig rätt bra med tanke på att man bara ger ett par hundra spänn för dom. 100:- om året i skärmfonden :)

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Tack Micke. Nu har jag lagt upp en nybearbetning av bilden samt fällt in en delförstoring i en ruta.
Som mycket annat börjar det med en "undrar om det går"-fundering. Och många timmars bildbehandling senare så visar det sig ofta att det faktiskt går, även om bilden kanske inte vinner någon skönhetstävling :D .
Udda möjligtvis men spännande liten nebulosa som sällan syns på bild.
Min bild på M104 - Sombrerogalaxen som jag fotograferade 2007 hade jag till-och-ifrån försökt behandla i 3-års tid och alltid gått bet på men lyckades till slut i maj i år. Det var samma filer men annorlunda resultat.
Inifrån Stockholm ligger annars det mesta på gränsen för vad som går att observera bortom månen, planeterna och Orionnebulosan.
Nu i vinter kommer jag nog att fördjupa mig i området runt Oriontrapetsen som jag tycker är oerhört spännande.

Det låter jobbigt att byta skärm stup i kvarten, framför allt som det gäller att kunna bedömma färgerna korrekt. Men du kanske bildbehandlar på en annan dator än den som står i observatoriet.

/*Peter R
jorand
spamtest: JA

Post by jorand »

Hej Peter,

Jag beundrar det resultat du har uppnått med tanke på vilka ljusföroreningar du brottas med. Jag förmodar att du tillbringar mer tid vid datorn än bakom teleskopet och kameran för att uppnå de resultat du presterat. Roligt att du har planer på ett projekt runt Oriontrapetset. Jag själv tycker att detta område är mycket spännande med tanke på de detaljer som återfinns i regionen. Det skulle vara intressant att försöka använda olika filter/kameror och fånga detaljer ur olika våglängder.

Hälsningar Jörgen
Peter R

Post by Peter R »

Hej Jörgen,
Ja vi diskuterade ju kort vårt gemensamma intresse för denna regionen på AG för någon månad sedan.
Vi kan väl höras längre fram och se om det går att göra något gemensamt av våra projekt. Men först måste du nog skaffa ett större teleskop :D
Skämt å sidor så verkar du kunna fånga mycket nebulositet med relativt få och korta exponeringar vilket är imponerande.
Jag har precis fått leverans av den nya spegelcellen till min aningen defekta OO-CT 10" f/4,8 och hoppas att den äntligen ska bli ok. Då kommer jag att sätta igång med Orion men också göra ett nytt försök på den här lilla nebulosan.

/*Peter R
jorand
spamtest: JA

Post by jorand »

Hej,

Gemensamma projekt är alltid roliga och spännande. Ser fram emot det. Jag ska bara försöka komma tillrätta med guidningen. Jag ska använda den feedback jag erhållit. Nu ser det ut som att det kommer att vara mulet ett tag så då är det läge att studera alla inställningar i installerade programvaror och finjusera balansen på teleskopet. Det finns alltid något att göra :)

Hälsningar Jörgen

Return to “Bilder”