M27 Hantelnebulosan - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
Frazze

M27 Hantelnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: 18*1min ISO1600
Fotograf: Daniel Franzén
Kommentar: Ett av mina första astrofotografier. Håller på att lära mig min montering (EQ6 Pro Synscan) och bildbehandling.
Allt gjort i Nebulosity 2.
20 darks, 20 flats.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje

Re: M27 Hantelnebulosan - Daniel Franzén

Post by Terje »

Ser inte så tokigt ut för att vara ett tidigt försök, guidningen är inte helt perfekt men ok så där finns lite plats att förbättra på, sedan syns ju även tydlig coma men det är ju väntat. Det finns rimligtvis mer att dra ur bilden rent bildbehandlingsmässigt, framförallt känns färgbalansen inte bra, en stor del av det beror väl på att kameran är omoddad och har bedrövlig känslighet för Ha men jag skulle försöka dra upp det röda mer för att få nebulosan bättre, det negativa med detta är väl isåfall att kontinum objekt som stjärnor kommer att bli klart överröda. men det kan säkert våra bildbehandlingsgurus säga något om :)
På det hela taget ett bra test.
Frazze

Post by Frazze »

Tack för kommentaen.
Den enda bildbehandling förutom stackning är levels och lite curves. Så det finns säkert en hel del annat man kan göra med datat.
Lazze

Post by Lazze »

Fin bild och skärpan ser riktigt bra ut. Använder du någon komakorrektor? En sådan brukar göra underverk med såna här spegelteleskop.

/Lasse
Frazze

Post by Frazze »

Lazze wrote:Fin bild och skärpan ser riktigt bra ut. Använder du någon komakorrektor? En sådan brukar göra underverk med såna här spegelteleskop.

/Lasse
Tackar. Nej jag har ingen komakorrektor, men det står högt upp på min inköpslista :)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej och välkommen in i Astrofotovärlden!

Tycker också du fått till ett väldigt bra första astrofoto! Bra skärpa och på något sätt ett lugn i bilden (som jag nog inte kan förklara, bara en känsla) :) Du saknar röd färg men det är som Terje säger beroende på din omoddade kamera.

Mvh //Micke

Return to “Bilder”