M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: L:3*40 sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: Samma strul med guidningen här. Det blev dock en kort serie innan den försvann bakom ett träd. Förstärkte den röda färgkanalen i ett separat lager i PS.

Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Häftiga närbilder Jörgen. Det är inte direkt förlåtande att fota med så lång brännvidd. När du fått ordningen på guidningen och kan ta fler och längre subbar kommer det att bli riktigt spektakulärt!
Jag brottas själv med samma problem just nu och har gjort så hela helgen. Förhoppningsvis har jag i alla fall hittat felet nu.

/Lasse
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Riktigt häftig bild med fin transparens, mycket bra!

Några saker jag undrar över:

Använder du manuell fokus så skulle jag vilja föreslå att du försöker få till autofokus med en stegmotor, med denna brännvidd bör du kunna få riktigt fina V-kurvor och ett resultat du inte kan uppnå med "ögat" och manuell fokus.

Vad kör du med för guide rutin, program etc? Har du provat olika inställningar för aggressivitet i regleringen och vad har du för exponeringstid och nedladdningstid för guideexponeringarna?

Går det att ställa backlash i något snäckdrev eller så på en Meade montering, det är väl ett gaffelmontage du har antar jag.

Kan det vara ett problem med obalans?

Jag ställer mig lite frågande till om detta är ett guide problem eller om det är fält kurvatur man ser, är det guidningen brukar man kunna lista ut var guide centrum ligger, vilket jag inte kan. Är det stor skillnad på storleken på bildfältet i guide skopet och huvudtuben så att guidestjärnan inte ryms inom bildfältet på huvudtuben, ligger ute i kanten typ?

M.v.h

LG

M.v.h

LG
jorand
spamtest: JA

Post by jorand »

Hej LG,

Jag fokuserar manuellt via kamerans LiveWiev funktion. Teleskopet har en fokusmotor (Meade standard) så det är kanske möjligt att ladda ner någon programvara som kan automatisera processen?

Jag har precis införskaffat PEMPro. Jag har tidigare mestadels ägnat mig åt visuell astronomi så det här med astrofoto och autoguidning är nytt för mig. Det finns en massa inställningar i programvaran som jag inte hunnit utforska ännu. Monteringen är Meade standard, dvs en gaffelmontering. Men likaså där har jag inte gjort några justeringar ännu. Jag tror att jag skulle behöva någon ytterligare balansvikt på teleskopet för att få det fullt utbalanserat.

Guidestjärnan jag guidade på låg cirka 2 grader från objektet. Jag använder en webkamera som inte är speciellt ljuskänslig så jag måste plocka en ljusstark stjärna. Lösningen är kanske en speciell guidekamera? Teleskopet är en Meade ED127 EMC refraktor med 1140 mm brännvidd. Jag har autoguidat i primärfokus utan någon barlow eller dylikt.

Hälsningar Jörgen

Return to “Bilder”