Kameran är en ASI 294MC PRO, körde den på gain 200 på min Esprit 80ED 400mm f/5.
Hade först och främst lite svårt att hitta exakt fokus. Fick röra extremt lite på microfokusen. Har försökt att få till backfocus till de 61mm som det står i manualen. Skulle nån mm fel där göra att det inte går att fokusera rätt? Eller är det bara problem med konstiga stjärnor som blir resultatet av det? fokuseraren är inte i något ändläge för info.
Sen testade jag att rikta teleskopet mot NGC7000. Tog ett par 180s samt 300s bilder. Bara 5-6 stycken så vet att det inte är mycket data men borde man inte se lite spår av nebulosan i dom bilderna? Kan se pyttelite om jag försöker stretcha lite i PS. Normalt eller inte? Behövs det fler bilder att stacka eller längre exponeringar?
Sen en grej till. Zoomar jag in mycket i en av bilderna i PS så ser jag att det är en liten ring runt stjärnorna. Sitter inte vid datorn nu så kan inte bifoga någon bild just nu men skulle det kunna vara en fokusgrej? Eller är det mitt IR/UV cut filter som spökar? Har filtret placerat i step down ringen mellan flattern och distans ringarna.. Borde det sitta närmare kameran? Filtret är detta:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nån som kan hjälpa en nybörjare med dumma frågor??