Hej alla,
kolla in denna länk.
Timo
http://deepskycolors.com/astro/2010/10/ ... _Orion.jpg
15 timmar på Orion. Fantastiskt bild
15 timmar på Orion. Fantastiskt bild
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Re: 15 timmar på Orion. Fantastiskt bild
Helt sanslös bild.
Mycket imponerande bild, här blir det tydligt att man kan göra en hel del trevligt med kortare brännvidder.
Men tiden 15 timmar är väl inte vad jag fick det till, en mosaik på 12 bilder gånger 22 timmar och 48 minuter, över 273 timmar totalt. Med tanke på hur många högklassiga bilder han publicerat så lär han hålla till någonstans där det är klart väder varje natt. Här i Sverige skulle man väl behöva hålla på i 5 - 10 år för att få ihop 273 timmar.
Anders
Men tiden 15 timmar är väl inte vad jag fick det till, en mosaik på 12 bilder gånger 22 timmar och 48 minuter, över 273 timmar totalt. Med tanke på hur många högklassiga bilder han publicerat så lär han hålla till någonstans där det är klart väder varje natt. Här i Sverige skulle man väl behöva hålla på i 5 - 10 år för att få ihop 273 timmar.
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Snygg bild helt klart.
Men ser inte centrala delen i orion nebulosan i denna bild lite konstig ut. Är det verkligen så den ser ut med tanke på dess färger?
Ser mer ut som en h-alfa bild påklistrad en lrgb bild ?
Bengt
Men ser inte centrala delen i orion nebulosan i denna bild lite konstig ut. Är det verkligen så den ser ut med tanke på dess färger?
Ser mer ut som en h-alfa bild påklistrad en lrgb bild ?
Bengt
tycker det såg bra ut med den centrala biten, den vanliga emmissions biten och reflektions nebulosa runt.
klippt från bildinformationen:
PHOTO
Exposure: 3x8 mosaic.
Each frame:
L: 3 x 5', RGB: 3x3' each, Ha: 1 x 15'
Total: 22 hours and 48 minutes
Focal: 385mm, f/3.6
Jag är mest förvånad av att det är såpass lite exponeringstid för varje mosaikbit.
Och californien har nog fler stjärntimmar än vi har...
klippt från bildinformationen:
PHOTO
Exposure: 3x8 mosaic.
Each frame:
L: 3 x 5', RGB: 3x3' each, Ha: 1 x 15'
Total: 22 hours and 48 minutes
Focal: 385mm, f/3.6
Jag är mest förvånad av att det är såpass lite exponeringstid för varje mosaikbit.
Och californien har nog fler stjärntimmar än vi har...
Jag bedömde inte bilden efter bildbehandlingskvalite utan efter vad som egentligen finns kring denna stjärnbild. Alltså det vi aldrig ser med blotta ögat.
Om man bortser från att bilden/motivet har ett djup så är det ju i princip fullt av materia överallt.
Timo
Om man bortser från att bilden/motivet har ett djup så är det ju i princip fullt av materia överallt.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius