Har inte haft många molnfria kvällar ännu, men hunnit se både Jupiter och Saturnus med bra resultat trots dess låga position på himlen

Men, jag var beredd på att teleskopet skulle vara stort, men kanske inte riktigt sååå stort... :P
Att förflytta teleskop och stativ ihopsatt är omöjligt, vilket skapar lite praktiska och logistiska problem.
Först och främst, hur monterar man tuben på stativet på ett säkert sätt? Just nu känns det som en farlig balansakt som kommer sluta med att jag tillslut tappar teleskopet i marken. Att försöka hålla tag i objektivet, passa fästet i spåret och spänna skruvarna kräver liksom en hand mer än vad jag har om det ska göras på ett stabilt sätt, framförallt i mörker. Problemet är nog främst att det inte finns något att hålla i, och att tuben är lite för stor för att säkert greppa om.
Och hur förvarar ni teleskopet? Trodde kanske att man skulle få någon form av fodral eller liknande, men så var inte fallet. Har ni köpt någon anpassad väska/låda eller har ni byggt något eget? Även om man skulle förvara teleskopet monterat på stativet så behöver man ju någon form av förvaring för att kunna förflytta objektivet.