Jupiter - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

Jupiter - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 60 frames av 60
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: OK, då får jag väl också \"komma ut\" med mitt Jupiterfösök. Man har glömt hur svårt det här med planeter och sånt är! Blev nog en av de bättre Jupiterbilder jag tagit men låååångt ifrån bra! Jag insåg idag att jag inte filmat i 60 sekunder utan 60 frames. Detta innebär att det borde kunna bli bättre? Jag har använt alla i denna serie och det är ju inte optimalt, ganska få rutor också. Man kan se röda fläcken nere till höger och sen är det Ganymedes skugga man ser nere till vänster.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Jupiter - Mikael Skafar

Post by Robert »

Efter grisgalaxen kommer nu grisplaneten :) Lite väl åt det rödrosa hållet tycker jag. Trodde du skulle få fram betydligt mer detaljer med ditt stora teleskop men du får väl filma mer än 60 rutor nästa gång...
skafar65

Post by skafar65 »

Har ni inte förstått? Jag gillar grisrosa :) Ja kanske har du rätt. Men och andra sidan har jag aldrig sett blå färg på planeten heller . Som vanligt, en smaksak?

Mvh //Micke
skafar65

Post by skafar65 »

Du hade nog rätt Robert. Tog bort hälften av grisarna på planeten. Kanske lite blek nu? Svårt det här!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Konstiga färger du fått fram?

Ser ut som kameran "missat" en färg.

Med den "planet" kameran ska man väl inte behöva ställa in färgerna?

Jag hade nog ändå sållat bort de sämre bilderna i stackningen. Det blir inte bättre med fler bilder om det finns dåliga bilder med.Bättre med 5 bra än 60 halvbra.

Jag trodde inte du höll på med planeter o sånt.... :D
Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Micke,
Jag är bortrest och sitter inte vid mina vanliga datorer.
Jag kan också se att färgerna är lite annorlunda och skeva men gillar ändå din Jupiter.
Det blir snabbt tråkigt när alla bildbehandlar på samma sätt, och så är det på många fora där den ena efter den andra lägger upp fantastiskt skarpa bilder som ser absolut identiska ut.
Den här tycker jag har en tyngd och värdighet från förr i tiden som verkligen tilltalar mig.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Tack för den kommentaren Peter. Ja man tillhör väl den gamla skolan :D Mina planetbilder har ett vist stuk över sig, det innebär säkert att man liksom stått stilla i utvecklingen på planetsidan. In i Registax, stacka som man alltid gjort, dra lite i parametrarna tills det börjar likna något. Ger till sist upp eftersom man inte förstår sig på alla funktionerna och slutbehandlar till sist i Photoshop :)

Jag kommer nog att ge mig på den igen då den ju funkar även vif fullmåne och inte optimalt Deep Sky väder.

Mvh //Micke

Return to “Bilder”