Objekt: M101 Vindsnurregalaxen
Exponering: 71 x 10 minuter @iso200
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Numera innehåller min checklista ett par nya punkter :
- 2 star align i stället för 1 star. Inte för att få ökad peknoggrannhet men för att få "betyg" på polinställningen. Blir det mer än c:a 5 bågminuter fel så kör jag en SynScan assisterad polinställning (som funkar riktigt bra).
- Kolla kollimeringen oftare.
Med detta gjort fick jag tidernas bästa himmel, något jag misstänkte när jag under nattens gång tittade upp och tyckte mig se moln - som bara var delar av Vintergatan. När jag senare hade bilderna i datorn var stjärnorna så tighta och väldefinierade som jag aldrig sett dem förr. Det var mörkt, torrt, transparent och bra seeing. Ungefär lika bra två nätter i rad, det gav mig nästan 12 timmar på M101, med 8-tummaren och reducer (1600 mm @F8 c:a) och kyld D7000 på HEQ5 Pro. Antagligen säsongsfinal, men det känns fint att få lägga denna till samlingen.
Kanske är bilden lite "klen" i färgerna, jag är ju lite åt det hållet, men inte omöjligt att jag justerar den längre fram.
(Avlånga stjärnor i övre vänstra hörnet beror på sensortilt - ja eller fokuserartilt egentligen).
Ragnar

Klicka for att se stor version av bilden