Men: Lite senare kunde jag se glimtar av blå himmel på en av kamerorna och när jag tittade ut såg jag detsamma här i Los Canarios där jag bor, så jag ändrade mig snabbt och fixade kaffe och smörgåsar och körde iväg mot toppen. Jag hade ju egentligen inget annat för mig tänkte jag...
Efter en minst sagt kringelikrokig körning upp till toppen så var jag där ungefär 20.30 lokal tid (samma som UT). Jag stod vid utsiktsplatsen Mirador de los Andenes och såg den vackra och ljusstarka stjärnan Canopus för första gången. OK, jag hade sett den från bilen på vägen upp men det var inte riktigt läge för seriösare astronomiska funderingar när man kör på den vägen!
En underbar stjärnhimmel visade sig men just som jag satte upp min 200 mm Resedobson drog molnen upp över berget. Jag tänkte några väl valda ord...men det klarnade snart upp igen och jag kunde börja obsa. Det här skulle upprepa sig under hela kvällen: Det varierade mellan helt klart väder och totalt ”igendimmat”. Så då kunde man ta fikapaus...
Columba
NGC 1851 En ganska liten klotformig stjärnhop. 42X
Canis Major
NGC 2283 En ytterst ljussvag galax men den syntes faktiskt relativt tydligt när jag skakade tuben lite försiktigt. Det var kul att se den för det var mitt näst sista Herschel 400-II objekt. 83X
Vela
IC 2391 Denna öppna stjärnhop stod såpass lågt att räcket vid Mirador de los Andenes var ivägen så jag tog fram min lilla 8x21 kikare och IC 2391 syntes riktigt tydligt. Ett lätt objekt!
NGC 2547 En mycket vacker öppen stjärnhop som liknar ett krokigt kors. Ljusstarkt och vackert objekt. 42X
Puppis
NGC 2298 En ganska ljussvag klotformig stjärnhop. 42X
NGC 2477 En helt underbart vacker öppen stjärnhop. Ljusstark. Den skall jag titta på igen. 42X
NGC 2546 Stor och mycket vacker öppen stjärnhop. 42X
Pyxis
Melotte 96 En liten och ganska ljussvag öppen stjärnhop innehållande en planetär nebulosa. 83X
NGC 2818 En planetär nebulosa som ligger i Melotte 96. Ganska ljusstark och tydlig. 83X
I övrigt så tittade jag på objekt som jag sett förut men som jag ville återvända till:
NGC 3132. En ljusstark planetär nebulosa i Vela. Kallas visst Södra ringnebulosan. 250X
NGC 3201 Klotformig stjärnhop i Vela. Såg svagare ut än hur jag mindes den. 83X
NGC 4038 och 4039 Antenngalaxerna i Corvus. Den finaste vy jag fått av dem, den bildar en båge tillsammans som ”gapar” åt sidan. 83X
NGC 5139 Omega Centauri i Centaurus. Helt fantastisk! Otroligt vacker. 125X
NGC 5128 Centaurus A, även känd som Hamburgergalaxen. Fin men ett tydligt stoftband. 83X
M68 i Hydra. Klotformig stjärnhop. 83X
M4 i Scorpius. Riktigt fin klotformig stjärnhop. 83X
Mitt i natten dök det upp en annan amatörastronom som hade med sig ett eget teleskop. Jag trodde nästan inte mina ögon när han riggade upp sitt ”reseteleskop” som var en 22” Dobson med GoTo!
Jag fick titta på ett antal fina objekt genom det under kvällen. Omega Centauri var helt obeskrivlig i 17 mm Ethosokularet. NGC 5128 (Centaurus A) gick det att se detaljer i stoftbandet på. M104 Sombrerogalaxen såg ut som ett fotografi. M4 såg fantastisk ut.
Jag fick stå högt uppe på en trappstege och obsa flera av objekten och när jag skulle ta en titt på M51 nådde jag inte upp ordentligt till okularet. Jag är kortare än vad den lycklige ägaren är...
Kvällen avslutade jag med att obsa Omega Centauri tills Månen gick upp. Då gick jag över till att obsa Jupiter som har blivit gulbrun runt ekvatorregionen.
Kl 03.30 lokal tid åkte jag hem, långsamt och mycket försikigt.
En riktigt lyckad kväll som dock antagligen var medioker med La Palma-mått. Horisonten var disig och det gick t ex inte att se Södra Korset. Ändå så uppmätte jag SQM-L 21,76 vilket är det mörkaste jag uppmätt någonstans.
Jag hade tänkt titta på objekt i Carina, bl a Eta Carinae nebulosan men det gick inte att se något där nere. Jag försökte även obsa Hästhuvudsnebulosan men såg den inte vare sig med eller utan filter.
Nu håller jag tummarna för fler givande kvällar här nere även om vädret ser lite blandat ut.
/Torbjörn