Jag fick tag på en gammal tub med perfekta speglar med fokallängd *6.
Det var ju ett problem då stagen blir väldigt långa och inte får plats i en resväska, jag helt enkelt delade på stagen och satte modifierade distanser som sitter som smäck.
Jag tillverkade en "curved vane" till sekundärspegeln enligt Garys och andras beskrivningar, den funkar perfekt, går att justera på alla sätt som behövs.
Jag monterade lite metalltyngder under primärspegeln helt enkelt för att flytta tyngdpunkten så att lådan blir lägre.
Jag har bara 3 justeringsskruvar till primärspegeln, satte fjädrar mellan plattan och spegeln, funkar perfekt.
Efter att ha gjort en grovmätning av fokuspunkten, och en grovinställning av speglar och fokuserare med ögat, så råkade det komma en stund med klar och mörk himmel, jag ut kvickt som f-n med bygget på altanen, riktade in det på månskäran, och tappade hakan, perfekt skärpa. Riktade det snabbt mot Orion, det tog 20 sek, och voila! även där nästintill perfekt!
Jag hade ställt in mig på timmar av mätningar justerande mixande och inställningar men är inte ledsen för det.