Är en fullständig nybörjare som alltid varit lite intresserad av astronomi men aldrig egentligen gjort något åt saken. Barnen (6 och 8 år) börjar intressera sig lite så jag tänkte köpa in ett teleskop. Teleskopet ska först och främst vara till mig, barnen kan titta men de behöver inte kunna hantera det själva. Det är väl i första hand månen och planeterna jag tänkte att vi ska titta på men om intresset håller i sig blir annat också intressant.
Bor i ett mindre samhälle (Skurup) så jag tänker mig att förhållandena är OK och jag har inte långt ut till landet där det borde vara ännu bättre.
Jag har valt ut (ej köpt något än) ett Sky-Watcher Heritage -130P FlexTube. Tittade även på en Meade 130 lightbridge men kunde inte hitta några egentliga fördelar med den. Det skrivs lite mer om Sky-Watchern och den är mindre vilken är ett litet plus.
Jag har försökt läsa på så mycket jag kan men blir inte helt klok på det här med okular och barlowlinser. Förstår hur man räknar ut förstoring men finns det något annat man ska titta på för att välja en lins som passar teleskopet? Har läst på olika forum och då och då finns det folk som skriver att de testat olika okular/barlowlinser men att de inte fungerade bra med teleskopet så jag känner mig osäker.
Eftersom jag bor i närheten av stjärnhusetonline kommer jag förmodligen köpa där. Tyvärr har de haft stängt nu ett par veckor så jag har inte kunnat kontakta dem.
Har tittat på olika barlowlinser på deras sida och fastnat för följande:
- Meade #126 1.25" 2x Barlow lens
- Bresser 1.25" 2x (and 1.5x) Barlowlins
- Revelation Astro 1.25" 2x (and 1.5x) Barlowlins
Är någon av dessa ett bra köp? Eller ska jag kanske titta på att köpa ett okular istället?
När jag ändå skriver här. Har samlat på mig ett helt gäng med länkar till olika sidor men om det finns några bra tips på dokumentärer/youtube-klipp om astronomi så tar jag gärna emot

/Raffe