Jag har tänkt sedan lång tid tillbaka på att köpa en teleskop, jag läste mycket om grunderna och kan lite om himlen och nu är det dags för att börja blicka uppåt

Jättesvårt är det att bestämma vilken teleskop passar, men jag har vissa kriterier
1.budget 6000-8000 kr, upp till 10000 om en riktigt långsiktigt teleskop till att börja med.
2.jag är astrofotografi-intresserad så mitt mål är ditåt men i början ska man ju lära sig grunden och hur man hittar i himlen m.m.. så en teleskop som passar nybörjare men har i åtanke att kunna astrofotografera till sist, jag har DSLR kamera.
3. Det ska vara en equatorialmontering antar jag, helst med goto teknik, budgetmässigt går det?
Jag är ffa intresserad av Deep sky men det är ju roligt oxå och checka på planeterna och månen, förstår ni mig? Rätt nybörjartanke kanske?
Det är jag önskar är konkreta förslag med specifika modeller som ni har använt eller vet mycket om så man slipper kolla på tusental teleskop som ser väldigt likadana ut på nybörjarsögon
Sist, vet ni en vettig förening i Uddevalla-trakten, någon som är intresserad av att dela med sig astronomin i denna delen av världen

Tack så hemskt mycket på förhand
Suleiman