Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: 29*10 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: När det stormade för ett par veckor sedan och himlen klarnade upp drog jag iväg för att fota M33, men inget lä-ställe funkade så det blev bomskott. Nästa natt gick bättre, fick ihop knappt 5 timmar på galaxen med 8-tummaren (1600 mm) innan molnen drog in.
Stor är den, M33, den fyllde upp hela bildytan och jag fick för mig att den skulle se bättre ut med "lite luft" omkring, så det blev sedan flera turer med 700 mm APO:n där jag bla missade att byta från SCT:ns reducer till APO:ns korrektor och fick slänga de bilderna :-( Till sist fick jag motsvarande en (1) timme hemifrån tomten, i månsken, med 700:an.
Gjorde separata stackar med DSS, justerade och blandade samman med Registar, PI och PS. Men det var som att tämja en vildhäst, fick började om från scratch flera gånger. Tur man är pensionär och har tid :-) Men de nebulösa områdena kom däremot fram snällt utan problem, en moddad D7000 verkar vara väldigt känslig för Ha.
Jag har medvetet varit försiktig med färgmättnaden för det är en rätt subtil sak det här.
Ragnar

Klicka for att se stor version av bilden