Jag har en Explorer 150-PDS tub monterad på min EQ3-Pro montering. Litet guidescope utan autoguider. Canon 1100D o-modifierad DSLR kamera.
Var ute en sväng i går kväll och försökte fota lite. Har aldrig lyckats ta några bilder med längre exponeringar (30-60sek), dels pga o-kunskap, tidsbrist då man är småbarnspappa samt jäkla moln på himlen.
Efter mycket om och men med polsökning och 3 star calibration lyckades jag knäppa några exponeringar på Andromedagalaxen samt M42. Men sen om de blev rätt inställningar eller inte i kameran, ja de vette tusan. Allt blir så himla gult (light pollusion?). Även om jag bor en bit utanför stan så blir det ju lite föroreningar. Eller kan det vara att jag ställt vitbalansen fel i kameran? Men att jag faktiskt fick fram någonting på datorskärmen gjorde mig helt paff! Blev så j-kla glad när jag äntligen hade lyckats knäppa några bilder på Andromeda.

Jag har ju dock insett att jag behöver en autoguider för att få dom där långa exponeringstiderna. Som det är nu är jag begränsad till 60-90 sekunder innan jag får trailing.
Är precis novis när det gäller Astrofoto eller observation över lag. Photoshop ska vi inte ens tala om. Men har stackat bilderna i DSS efter att kollat många youtube tutorials men om om de vart rätt, de vet jag inte heller

Filerna jag laddat upp är alla stackade i DSS. Sedan konverterade till 16 bit i Photoshop och sparats som JPG. Har ingen möjlighet att länka några TIFF filer på 300mb. Så dessa är helt obehandlade efter DSS.
Andromeda 20x90s ISO1600 (20 dark)
M42 20x90s ISO1600 (12 dark)
Har ni några tips på hur jag ska gå vidare i Photoshop?
Tack för att ni tog er tid att läsa om mina dumma frågor. Men frågar man inte så får man inget svar.
EDIT: Flytta gärna tråden om den ligger i fel forumsdel. Var osäker på om jag skulle lägga den i nybörjarfrågor eller bilder.