Hemma riggade jag upp mitt teleskop och letade upp några Herschel-objekt (NGC781, NGC803 i Väduren och NGC1550, NGC1633 i Oxen). Letade upp kometerna 64P/Swift-Gehrels i Väduren och 38P/Stephan-Oterma och 46P/Wirtanen i Lodjuret. Direkt efter en titt med 10x50 på komet Wirtanen i zenit kikade jag in i okularet och såg Stephan-Oterma. En kuriositet var att jag såg två "finska" kometer inom loppet av några sekunder i samma stjärnbild!

Edit: Lite SN-statistik
"Medelsupernovan" har varit vid min premiärobservation av magnitud 13.6 i en galax av magnitud 11.2 med radialhastigheten +1557 km/s (75 miljoner ljusårs avstånd). Av de 50 supernovorna har 30 varit av typ I och 20 av typ II. Jag har gjort premiärobsen av SN i medeltal 23 dygn efter dess upptäckt med ett teleskop med 31.9 cm apertur och 188x förstoring. I medeltal har SN varit 2.4 magnituder ljussvagare än modergalaxen. Det har varierat mellan 2.6 magnituder ljusare än galaxen till 6.1 magnituder svagare än galaxen. Mars har varit den bästa SN-månaden och Stora Björnen bästa SN-konstellationen. Tidigast på kvällen jag upptäckt en supernova har varit klockan 17:41 och senast på morgonen klockan 5:19. Så det så.

/Timo K