Ja, PDS är nog bättre, men den är något tyngre och lite dyrare än dom andra varianterna som vi har pratat om. Jag skulle köra på Newton 130 som kommer med AZ-5, om jag var du. Om du köper den snart så kanske du hinner se kometen 46P Wirtanen också.

Du behöver okular, men vilka okular du behöver beror på vilket teleskop du köper. Newtonteleskopet du har har en öppning på 130 mm och en brännvidd på 650 mm. Med teleskopet får du två okular, ett på 25 mm som ger 26X förstoring och ett på 10 mm som get 65X förstoring. Vad du saknar är en förstoring kring 120X - 150X. För att få detta behöver du ett okular med en brännvidd på 4-5 mm. Dessa siffror gäller endast Newtonteleskopet som vi har pratat om. Köper du ett annat teleskop så ändras alla siffror.
Ett tips är att köpa en 2X Barlowlins (1.25 tum), som kan fördubbla förstoringen på dina okular. Du får då 26X/52X med 25mm och 65X/130X med 10mm. Se t.ex. dessa:
https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... ns/p,24891" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... 25-/p,8700" onclick="window.open(this.href);return false;
Tips: En bra 2X barlow bör ha 3 element, för att undvika optiska fel. Billigare 2X Barlow har oftast 2 element. Ovan har du ett 3 elements Barlow från Celestron (har en sådan själv och rekommenderar den) och en 2 elements Barlow från TS. En 2X Barlow är också bra att ha om man ska t.ex. fotografera planeter och månen i hög förstoring (men då ska du ha 3 elements Barlow).
I annat fall får du köpa fler 1.25 tums okular. Måste först varna dig: Det är jättekul att köpa okular (man kan bli beroende). Min plånbok har tagit flera smällar och krympt kraftigt i storlek. Min flickvän vet inte heller vad dessa okular kostar, annars skulle jag ligga risigt till.

Jag skulle först prioritera att köpa ett okular på 5 mm. Det finns okular i olika prisklasser. En viktig parameter är storleken på dess synfält (apparent field of view). En annan parameter är eye relief. Om du observerar med glasögon bör du ha en eye relief på minst 1.5 mm, om jag förstått rätt (jag har inte glasögon, men en vän som hade det hade problem med ett okular med 10mm eye relief som jag har). Personligen gillar jag okular med 68 graders synfält, men om plånboken tillåter köper jag gärna lyxigare 82 graders okular, men dessa kostar mer (och kan vara tunga). Om du ska vara kvar inom astronomin länge så tycker jag att det är lika bra att köpa 2-3 högklassiga okular, som dessutom är enklare att sälja i andrahandsmarknaden (t.ex. Explore Scientific och Tele Vue). Annars kan du titta på Celestron X-Cel serie, Baader Hyperion Serie eller okular från Orion/Meade. Försök köpa begagnat också. Jag köper själv mycket från UK Astro Buy and Sell, Cloudy Nights, Astropixlar köp och sälj på facebook samt på AstroNET.
En annan bra lösning är att köpa ett zoom okular (men vänta med detta, prova teleskopets okular först). Baader Zoom 8-24 mm är riktigt bra. Denna kan du dessutom köpa med en speciell Barlowlins, så att du kan komma ner till 3.5 mm. Jag äger själv denna, och rekommenderar den. Enda nackdelen är att synfältet vid högre brännvidd är något begränsat.
Köp inga "beginners kit". Det är värdelöst. Köp inte heller filter än. Vänta med det.