Gemensamt fotoprojekt

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft

Gemensamt fotoprojekt

Post by Starsoft »

Tänkte att jag skulle kontrollera om det finns intresse för ett gemensamt fotoprojekt som föreslogs i en annan tråd här som skulle kunna genomföras under hösten/vintern.

Alla som skulle vilja deltaga kan väl hojta till här och ange vilken optik och kamera som finns så kan vi se om det finns tillräckligt med intresse för att gå vidare.

En tanke jag har är att vi skulle välja ett objekt som det lönar sig att plåta Luminans, RGB, Ha, OIII och SII, då borde man kunna hitta lämpliga användningsområden för alla typer av teleskop och kameror. Att alla bilddata när vi anser oss vara klara skulle distribueras till alla inblandade ser jag som önskvärt, då kunde alla prova på bildbehandlingen och kunna jämföra varandras resultat vilket jag tror skulle vara mycket utvecklande.

NGC 281 kanske, eller något ovanligare?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
gost
spamtest: JA

Re: Gemensamt fotoprojekt

Post by gost »

Jag är gärna med. Kul idé med bildbehandlingen.

Optik:
Relektor 6"/f5
Refraktor 72mm/f6
Diverse kameraoptik från 500mm och nedåt.

Kameror:
Nikon DSLR: moddad D70 och omodifierade D200 och D300
Meade DSI II Pro med fitler
DMk31 monokrom
Meade LPI
GAIS

Post by GAIS »

Är självklart med!
Föreslår Iris NGC7023, men är med på allt

- WO FLT110 f7 triplet + Atik 4022 (mest L för L och Ha, men även RGB om så önskas)
- TS 90 f6 triplet + Canon 450D moddad

Självklar vill jag ha access på rådatan så jag kan processa.

Jag kan bistå med fildelningsserver med några Gb utrymme...

Hoppas detta blir av i år.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft

Post by Starsoft »

Tre räcker väl? fler kommer nog till, vi kan väl fundera över objekt och ev. deadline så länge.

Kanske några grundregler behövs för hur det hela ska gå till men så formella behöver vi väl inte vara?

Jag vill också nämna att jag hoppas kunna använda det producerade bilderna för fotometri, hoppas det är OK?

Jag tycker också att det är viktigt att alla råbilder inklusive kalibreringsbilder blir tillgängliga för alla som deltar eller kanske kan dom ligga öppet på nätet hos mattias?

Objekt att fota? Vi behöver förmodligen resten av året på oss så objektet borde hålla sig på hygglig höjd året ut.

NGC 7023 som Mattias föreslår är på gränsen och kommer att hamna bakom träden i norr rätt snart hos mig så jag skulle hellre se ett annat förslag, gärna på en annan nebulosa som inte är så
hårt fotograferad, för en nebulosa tycker jag det ska vara så här på hösten.

Några förslag på objekt i min rangordning.

NGC 281 pacman nebulosan.
IC 410 Tadpole Nebula.
NGC 7635, bubblan behöver ingen närmare pres.
IC 1805 och eller IC 1848, heart and soul nebula, stora objekt, mosaik kanske?
NGC 7380, Öppen stjärnhop med nebulosa i Cepheus, 6,5 guidstjärna.
ra 22 19 22 dec 56 09 40, Nebulositet som saknar katalogobjekt så antagligen lite fotat men som ser lovande ut. 7,1 guidestjärna.
Van den Bergh 152, ra 22 13 19 dec 17 15 57 spännande mörk nebulosa som kräver mycket exponeringstid, 5,5 guidstjärna.

Jag skulle också vilja nämna att även om man har begränsad utrustning så tycker jag det finns utrymme att bidra med serier med kortare exponeringar för
att få färgdata från de starka stjärnor som ingår i bilden, något som det brukar slarvas med men som lyfter den färdiga bilden.

Själv hoppas jag strax ha tillgång till:
1. GSO 8" RC med Atik 11002 och filterhjul med både RGB och smalband.
2. Canon 135 och Atik 314L+ och filterhjul med både RGB och smalband.

Anders
GAIS

Post by GAIS »

Välj du objekt, ta dock ett som är högt upp (gärna i Ö -> S) då jag har en massa träd.

Vi bör ha varandras email adresser...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Jag kan säkert bidra med en del data med.

100 mm refraktor 800mm brännvidd
60 mm refraktor 354 mm brännvidd

Kamera: QSI 583, SXV-H9

Ett högt objekt är ju lämpligt då man kan följa den under en längre tid.

Lagringsplats finns det här på astronet om det behövs. Finns några hundra GB ledigt :)
Starsoft

Post by Starsoft »

Ett högt objekt är bra, här är ett som inte är optimalt men det ligger något bättre till än Iris. Svårt att hitta något på nätet om detta, den här bilden är ett hack av DSS bilder det är därför färgerna är så underliga. Men det har potential tycker jag, mycket nebulositet, både röd och blå, mörka stråk och strukturer och som pricken över i en flinande fågel uppe till vänster. Lagom storlek för vår optik också tror jag, den här bilden är 0,5 grader i kvadrat.

Image

Alltså "ra 22 19 22 dec 56 09 40, Nebulositet som saknar katalogobjekt så antagligen lite fotat men som ser lovande ut. 7,1 guidestjärna." objektet.

Kan den kallas "Woodpecker nebula" kanske?

Vad tror ni?

Anders
Bengt

Post by Bengt »

Jag är mitt upp i min intrimning av mina grejor så jag hoppar denna gången. Ni vet hur det är med nya prylar tar ett tag innan man får alla bitar på plats :D Tycker dock det är ett väldigt trevligt iniativ av er och ser verkligen fram emot era slutbilder.

Tror dessutom min lilla ccd kamera har svårt få att överlappa er större bildskala.
Timo och jag har lättare få till en överlappning med våra nästan lika stora chip.Vem vet kanske vi två istället kör i ett eget sidspår när vi är färdiga med vår intrimning. :D

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag är mitt upp i min intrimning av mina grejor så jag hoppar denna gången
Det lär jag också få lite trassel med men jag hoppas att komma igång till nästa nymåne.

För att det inte ska visa sig att hackspetten blir för svår så gjorde jag en jämförelse med pacman från röda DSS bilder, hackspetten är svagare men den bör vara klart genomförbar och en av poängerna med att vara fler är att vi kan samla mer exponeringstid. Pacman är ju också ett av de projektalternativ jag föreslagit som står bättre till men den är ju fotad några gånger tidigare. Hackspetten är väldigt lite fotad, jag hittade rätt katalogbeteckning till sist och då gick det faktiskt att hitta en bild på nätet:

http://titanic.nyme.hu/~stella/repassy/ ... 10.27).jpg

LBN 471 heter den och den är fotad med en 8" newton utan Ha filter och rätt klen skärpa så jag tycker det ser lovande ut för våran del. Hackspetten syns nästan inte alls i den här bilden genom att stjärnorna dominerar så kraftigt. Om Google translate har lyckats så verkar han inte ta subar utan bilden är en enstaka exponering vilket kan vara ytterligare en förklaring till de blaffiga saturerade stjärnorna.

Hoppas det är fler än jag som ser fågeln i bilderna, ibland kan ju sådant vara väldigt individuellt.

Pacman och Woodpecker i samma skala från DSS, de här bilderna är 1 grad stora.

Image
Image

Anders

EDIT: Upptäckte ett annat namn som gav bättre resultat med bildsökning på Google "SH2-132" då hittar man fler bilder och då ser det bra ut tycker jag, vissa har lyckats väldigt bra med blygsam optik tillsammans med Ha filter. Så det här blir mitt val om det inte står utanför det användbara synfältet hos Mattias eller någon annan?
gost

Post by gost »

Jag väcker den här tråden till liv igen, tänkte att det kanske kan vara dags att ta tag i detta om vi skall hinna innan sommaren är här. Vi kanske kan börja med ett relativt "enkelt" objekt för att se om detta är genomförbart. Därefter kan vi ge oss på dom mer ljussvaga objekten.
MSLink

Post by MSLink »

Dum fråga kanske men kan jag hjälpa till på något sätt med AstroTrac? eller är det inte tillräckligt bra? Kanske framför när jag har refraktor till AstroTrac då funkar den?
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Vi kanske kan börja med ett relativt "enkelt" objekt
Jag har tyvärr inget obs att använda denna vinter men väljer vi ut ett objekt så ska jag bära ut min portabla setup och delta i det gemensamma projektet, snön har ju tack och lov dragit sig tillbaka lite här. Ett enkelt objet är väl ett lite större så att vi kan använda lite kortare brännvidder?
kan jag hjälpa till på något sätt med AstroTrac
Det är väl bara att prova AstroTracen så får vi väl se vad den går för.

Anders

Return to “Allmänt”