Har funderat på att skaffa mig mitt första teleskop. Eftersom jag inte har någon som helst koll på vad man ska ha, eller vad som är lämpligt att sikta på så behöver jag en del hjälp inom ämnet. Jag sände ett mail till stjärnhuset där jag fick ett snabbt svar, så tänkte att jag klistrar in samma fråga här och ser vad ni har för input

"..Jag bor i stan, och har ingen bil, så redan där känner jag att jag nog är lite handikappad.
Min fråga är egentligen om det finns något bra nybörjarteleskop som man rent av kan använda inne i stan där det inte är bäckmörkt? Kanske till och med slänga upp på balkongen för att kika lite på månen eller nåt. Helst gärna då också relativt portabelt så man kunde ta med sig det ut till bättre jaktmarker när det finns tillfälle för det.
Helst vill jag ju kunna se allt från månen till galaxer, men inser att det kanske är att förvänta sig för mycket

Kan man använda teleskopet vid fotografering, koppla till dator och annat spännande så hade det varit ett stort plus

Jag skickade med några exempel på olika typer av teleskop jag hade lyckats googla upp som kunde vara lämpliga nybörjarteleskop, och fick till svar att av de alternativen var Star Discovery P150i wifi GOTO Newtonteleskop det jag rekommenderades att satsa på.
Så till mina frågor:
1. Är ni eniga att det är ett lämpligt (det lämpligaste) teleskopet att börja med i den prisklassen, utifrån mina önskemål?
2. Jag vill börja lugnt, att ens få upp det och hitta saker att titta på blir steg ett. Datortillkoppling, fotografering osv får komma när jag lärt mig mer. Men vad är minimum man behöver bortsett från själva teleskopet för att kunna komma igång? Kollade jag snabbt på astrosweden så finns det en del paket där strömkällor, stjärnkartor osv ingår. Tittar jag på produktsidorna på astrosweden och stjärnhuset för det aktuella teleskopet ovan så är det stativ på bilderna, men tycker det är svårt att läsa mig till om det ingår eller inte.
Söker jag runt bland trådarna här i forumet så blir jag lite överväldigad av alla tillbehör som man verkar behöva. Allt från daggkåpor, olika typer av filter, värmeelement, osv. Jag vill helst inte bli avskräckt innan jag ens kommit igång så skulle uppskatta alla råd jag kan få

Tack på förhand!