Orion hade stigit upp så jag hoppade till komet 38P/Stephan-Oterma. Det är en periodisk komet av Halley-typ med den relativt långa omloppstiden 38 år. Jag kommer ihåg Stephan-Oterma i gamla Sky&Telescope tidningar från hösten 1980 men jag såg aldrig kometen då för jag hade inte tillräckligt bra stjärnkartor. Det här är bara kometens fjärde observerade apparition sedan den upptäcktes av Jerome Coggia år 1867. Den identifierades sedan som en komet av Edouard Stephan (han med Kvintetten i Pegasus) och återupptäcktes först av Liisi Oterma mitt under brinnande kriget 1942. Hon var då assistent åt professor Yrjö Väisälä vid Åbo observatoriet. Hans 8-tums Schmidt-Väisälä teleskop är förresten i VARFs ägo. Då kommer vi att ha två "finska" kometer på hösthimlen. Den andra är 46P/Wirtanen som upptäcktes av amerikanen Carl Wirtanen som hade finskt ursprung. Med 214x förstoring skattade jag 38P som magnitud 12.2, komadiameter 0’.9 och DC=3. Den 96% upplysta fullmånen var på väg ned.
Sedan försökte jag mig på min 50:e supernova, SN2018eqq, i galaxen UGC2536 i Perseus. Jag kunde skymta en mycket ljussvag stjärna här av mag 15.0-15.5. Hade inga lämpliga jämförelsestjärnor. Det visade sig efter observationspasset att stjärnan inte var supernovan utan bara en fältstjärna av V=15.29 (enl NOMAD) som inte var plottad på min karta!
10 minuter innan ockultationen gick jag in, startade tidtagningen efter Fröken Ur och började röstinspelningen. När jag kommer ut är nästan hela Tvillingarna bakom moln! Bara Castor och Pollux syntes. I synfältet ser jag inte målstjärnan längre. Vilket öde, hela himlen var stjärnklar nu, utom just mot Tvillingarna och Orion! Naturligtvis klarnade det upp mot Tvillingarna några minuter senare. Missade alltså en nästan säker asteroidockultation! Perkele!

Såg alltså inte min 50:e supernova eller min andra positiva asteroidockultation imorse. Fick nöja mig med komet 38P/Stephan-Oterma (och galaxen NGC1198 i Perseus) under det hektiska observationspasset.
/Timo K