Jag ber om hjälp med min trilskande PHD2-guidning som jag använder för min 107 mm refraktor (700mm brännvidd) och en Atik 360EX CCD-kamera. Guidekameran är en Starlight Xpress med eget 50mm guideteleskop monterat på refraktorn. Guidningen görs för Celestrons ekvatoriella GoTo montering AVX.
Jag har använt PHD2 flera år med goda resultat både med DSLR och nu med CCD-kamera. Det som frustrerar mig är att jag efter genomförd kalibrering i PHD2 kan ta en exponering med bra (perfekt?) resultat och sedan blir nästa exponering helt kass. Jag gör en ny kalibrering, kan ta en bra bild igen, och sedan går det fel med nästa bild.
Nedan är två exempel på 60s exponeringar tagna i går kväll, helt obehandlade, förutom att de är stretchade till synlighet i Pixinsight. Den första direkt efter kalibrering och nästa ca 90 s senare.

Det var i princip vindstilla och jag kan utesluta alla vibrationer från svängande kablar eller rörelser i närheten av stativet. Eftersom bilderna kan bli OK ibland så är jag övertygad om att detta har något med PHD2 och kalibreringen att göra. Särskilt som PHD2 lämnar varningsmeddelande "This calibration data is substantially different from the previous calibration." trots att jag hela tiden har siktat på samma objekt (M33).
Är det någon som stött på ett liknande problem och vet någon inställning i PHD2 jag borde förändra? Jag har redan korrekta värden för kamera och teleskop inlagda i programmet. Jag har också provat att rotera guidekameran för att få ett annat perspektiv på guidningen, men det hjälpte inte heller.
Med förhoppning om lite goda råd,
Rolf J