Objekt: M31 - annan version M31
Exponering:
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Annan version som är mörkare, men jag gillar mer den första...

Klicka for att se stor version av bilden
Det tror jag är ett "moddad EOS" fenomen, jag lyckades aldrig bli nöjd med den blå färgen när jag körde med min moddade EOS300D och jag tycker man kan se på astrobilder som ligger på nätet att dom har en lite brunaktig ton och dåligt med krispiga blå Gendler-stjärnor när dom är tagna med moddade Canon DSLR.jag saknar det blåa skenet i spiralarmarnas HII regioner med sina unga heta stjärnor
Det tror jag är ett "moddad EOS" fenomen, jag lyckades aldrig bli nöjd med den blå färgen när jag körde med min moddade EOS300D och jag tycker man kan se på astrobilder som ligger på nätet att dom har en lite brunaktig ton och dåligt med krispiga blå Gendler-stjärnor när dom är tagna med moddade Canon DSLR.jag saknar det blåa skenet i spiralarmarnas HII regioner med sina unga heta stjärnor
Jag tror det spelar mindre roll på storleken mellan chipen - så länge som L förblir oförändrad i storlek.gost wrote:Otroligt häftig bild Mattias! Jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer ut ur dig och dina prylar.
Måste nog testa det där med dubbla kameror. Frågan är hur stor skillnad det kan vara på sensorerna? Jag har en Meade DSI Pro II på 752 x 582 pixels. Om jag tex. kör den på min lilla Megrez och en Nikon kamera med 7, 10 eller 12Mp (Beroende på vilket hus jag väljer) på min reflektor så kanske det ger ungefär samma utsnitt. Måste kolla det.