Ny bild i galleriet Objekt: Jupiter Exponering: Fotograf: Peter Rosén Kommentar: 1100 bilder på planeten och 60 på månarna fotograferad kl.01:21.
Månarna är från vänster Io, Ganymede, Europa och Callisto.
/*Peter R
Verkligen bra bild med ett så litet instrument. Blir allt mer sugen på att uppdatera min gamla Toucam till en bättre planetkamera när man ser hur mycket bättre det blir.
Tack ska ni ha.
Bilden från Danmark kände jag inte till. Den är helt otrolig för att vara tagen med en C8.
Omständigheterna i natt var ganska bra men långt ifrån fantastiska med ganska mycket turbulens.
Nya färgkameran underlättar enormt för det är svårt annars att hinna fånga LRGB på grund av den snabba rotationen.
Det är bara andra gången jag använder DBK-kameran och jag köpte modellen som har lite större chip för att passa ihop med monokromkameran, i övrigt helt onödigt för planetfoto.
Dessa har som mest 15b/s.
Enligt mina första tester verkar det som om DBK har 2 stegs sämre ljuskänslighet jämfört med DMK. Filmen fångas med 8bitar men görs om till 16bitar vid stackning, möjligtvis tjänar man lite dynamik.
Här har jag legat på c:a 4 bilder per sekund.
Ska köra lite flera tester men det lutar åt att jag skippar att ta separat luminans med monokromkameran. Det blir mindre stressigt och enklare bildbehandling.
Eftersom jag hade samplat upp bilden 200% vid stackningen så skalade jag ner den innan jag la upp den i galleriet.
Nu har jag lagt upp en ny version som inte är nerskalad. Möjligtvis ser man lite mera detaljer... och brus