Igår, den 10 juli, var det äntligen dags att åka upp på Teide för att se vad som gick att göra av förhållandena. Vi hoppades på att det skulle gå bra att observera planeterna Jupiter, Saturnus och Mars trots Caliman.
Johan och jag körde upp i hyrbilen och lastade ur utrustningen: Min 8” f/5 resedobson och Johans 15” WASH-dobson. Himlen var rejält disig även om förhållandena var mycket bättre uppe på Teide än nere i Puerto de la Cruz vid havsnivån. Himlen under 25-30 graders höjd var totalt igendisad och hela himlen var disig.
Efter en stunds arbete med att sätta upp teleskopen, kollimera mm så var vi igång och riktade blickarna mot planeterna.
Venus var lite drygt halv, dallrade en aning på grund av den låga höjden men såg fin ut i övrigt.
Jupiter såg vacker ut med en transit av förmodligen Io på gång. Skuggan syntes som en svart bläckprick och efter en stund syntes Io som växte fram som en ”vårta” på ena sidan planetskivan. En intressant syn! Den stora röda fläcken dök upp vid randen av Jupiter och vi kunde observera en GRS-transit. Seeingen var riktigt bra om än inte helt perfekt. Det södra ekvatoriella bältet var ganska blekt jämfört med det norra som var kraftigt markerat och zonen mellan dem var gråaktig.
Jag använde huvudsakligen ca 250X förstoring vilket kändes rätt lagom.
Saturnus såg verkligen ut som den himlens juvel som den är. Cassinidelningen var skarp och även ringarna, och planetens bälten var tydliga. Jag satt länge och studerade denna vackra planet med 250X och 330X förstoring. Den kändes tredimensionell på något vis.
Mars var mycket kraftigt påverkad av de dammstormar som härjar där. (Calima här och Calima där tänkte jag). Den såg gulaktig ut och visade nästan inga detaljer även om planetskivan var större än vad jag någonsin sett. Det var i och för sig en mäktig syn! På södra Mars skymtade jag svagt vita områden längs randen som Johan sa var horisontdis men i övrigt lyckades jag inte se några drag alls. Jag provade även att obsa med orangefilter W21 och blåfilter W80A men det hjälpte inte. Det är lite otur när det blir så här men vädret rår man inte på var sig på Mars eller Jorden. Jag växlade mellan 250X och 330 X förstoring.
Förutom planeterna så observerade jag även som hastigast med en 15x70-kikare M4, M6, M7 och M8. Himlen liknade en ganska rejält ljusförorenad stadshimmel tyckte jag så jag la inget direkt krut på djuprymdobservationer den här kvällen. Det var dock kul att se hela Skorpionen och Skytten igen.
Vid 03 lokal tid packade vi ihop utrustningen och åkte tillbaka till Puerto de la Cruz, mycket nöjda med en fin natt med planetobservationer trots Caliman.
Nu går vi och hoppas på att Caliman skall släppa så att det kan bli lite observationer av djuprymdobjekt någon natt!
/Torbjörn