Perseider - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Perseider - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseider
Exponering: 7st x 30 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag kom igång ganska sent i natt vid 0:37 och fick med en kraftig Perseid direkt på första bilden vilket bådade gott. Men sedan var det glest och jag fångade endast 7 st på 45 min.
Mellan kl. 1:22 och 2:00 hände det ingenting så det känns som det är över för den här gången.
Jag har lagt ihop alla 7 bilderna och det verkar som alla inte är Perseider.
Jupiter syns ner till vänster, Cassiopeia längst upp, Svanen och Lyran i mitten till höger.

Jag fotograferade med ett nytt objektiv, en Samyang MF 8/3,5 Fisheye som täcker in hela 138° (bilden är beskuren). Det var mycket dis och efter 1,5 timmar var frontlinsen täckt av dagg.

/*Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Perseider - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Snygg blid! Undrar varför mina syns så lite jämfört med dina Perseidspår? Vad körde du med för ISO tal? Jag körde på 1600 men det kanske beror på något annat?

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fint fångat och nu ser man verkligen ljusföroreningar åt många håll med som du får fightas mot :)
Peter R

Post by Peter R »

Snygg blid! Undrar varför mina syns så lite jämfört med dina Perseidspår? Vad körde du med för ISO tal? Jag körde på 1600 men det kanske beror på något annat?
Jag körde på 400 ISO, 30 sek. på bl. 5,6, dvs. max exponering för att inte fräta ut horisonten vid kanterna.
Sedan har jag som alltid behövt behandla ganska hårt eftersom bilderna tagna från innerstan snabbt blir brun-orange slöjade och har dålig kontrast. Just vid det här tillfället var det väldigt disigt och fuktigt.

/*Peter R

Return to “Bilder”