Efter att ha köpt en EdgeHD 800 och en Mak127 så funderar jag på att köpa ett solteleskop. Speciellt nu till sommaren när nätterna inte är så mörka, och så att man kan observera under dagtid.

Min kusin från USA/NJ kommer på besök. Så jag spanar in på olika varianter på OPT och AgenaAstro, där det är billigare med solteleskop vs alternativen inom EU. Hon erbjöd sig att ta hit den till Sverige i Juni (jag passade också på att köpa ett Lumicon uhc filter

Jag har fastnat för Meade/Coronado solteleskopen. Först tittade jag på en PST, men efter att ha läst på lite så verkar en SolarMax II 60 mm vara bättre. Något jag dock inte förstår är vad Blocking Filter gör. Det finns på 5, 10 och 15 mm. Ska man satsa på 10 mm direkt? Sen kan man lägga på ett extra filter framför öppningen, men då blir det nog för dyrt. Kanske bör man vänta med den senare och köpa separat?
Jag har en binoviewer, som jag skulle kunna använda i framtiden. Jag antar att man kan använda vanliga okular? Har ett gäng TeleVue och ES, samt Baader zoom.
Har något här några tips på vad man bör tänka på? Orkar inte göra några felaktiga inköp. :p